Cele szczegółowe:
- wprowadzenie, ugruntowanie i wzbogacanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu fizyki, elementów astronomii, termodynamiki i podstaw matematyki
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności związane z przekazywaniem wiedzy z zakresu fizyki, elementów astronomii, termodynamiki i podstaw matematyki
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje służące wspieraniu rozwoju wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu nauczanego przedmiotu, wspieraniu rozwoju zainteresowań uczniów oraz ich gotowości do samodzielnego kontynuowania edukacji w przyszłości
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
w zakresie wiedzy
- zna podstawy matematyczne niezbędne do rozumienia fizyki
- zna i rozumie wybrane doświadczenia z fizyki
- ma wiedzę z zakresu mechaniki
- ma wiedzę z zakresu elektryczności, magnetyzmy i zjawisk falowych
- ma wiedzę z wybranych zagadnień astronomii
- ma wiedzę z zakresu termodynamiki
- ma wiedzę z zakresu fizyki atomowo-molekularnej
- zna i rozumie zasady bhp w pracy nauczyciela fizyki
- ma wiedzę z zakresu nauczania fizyki – zna metodykę i praktyczne aspekty dydaktyki
- ma wiedzę z zakresu teorii kształcenia i pomiaru dydaktycznego
- ma wiedzę z zakresu wykorzystania technologii komputerowych w nauczaniu fizyki
- ma wiedzę z zakresu kompetencji kluczowych w nauczaniu fizyki
- zna i rozumie znaczenie wiedzy fizycznej dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych
w zakresie umiejętności
- potrafi wykonywać działania z zakresu podstaw matematycznych oraz przekazać wiedzę z zakresu podstaw matematycznych
- potrafi wykonywać działania z zakresu mechaniki oraz przekazać wiedzę z zakresu mechaniki
- potrafi wykonywać działania z zakresu elektryczności, magnetyzmu i zjawisk falowych oraz przekazać wiedzę z zakresu elektryczności, magnetyzmu i zjawisk falowych
- potrafi wykonywać działania z zakresu podstaw astronomii w matematycznych oraz przekazać wiedzę z zakresu podstaw astronomii
- potrafi wykonywać działania z zakresu termodynamiki oraz przekazać wiedzę z zakresu termodynamiki
- potrafi wykonywać działania z zakresu fizyki atomowo-molekularnej oraz przekazać wiedzę z zakresu fizyki atomowo-molekularnej
- potrafi wykonywać wybrane doświadczenia z fizyki, objaśniać je i projektować
- potrafi wykorzystać w praktyce teorie kształcenia i wykonywać pomiar dydaktyczny
- potrafi nauczać fizyki zgodnie z metodyką nauczania i zasadami dydaktyki
- potrafi wykorzystać technologie komputerowe w nauczaniu fizyki
- potrafi wykorzystać kompetencje kluczowe w nauczaniu fizyki
- potrafi prowadzić lekcje z fizyki dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych
- potrafi rozbudzać i wspierać zainteresowanie uczniów fizyką oraz udzielać pomocy dydaktycznej uczniom mającym trudności z fizyką
w zakresie kompetencji społecznych
- jest świadom wartości wiedzy z fizyki w edukacji szkolnej i pozaszkolnej oraz odpowiedzialności spoczywającej na pedagogach rozwijających i promujących znajomość zagadnień z fizyki wśród dzieci i młodzieży
- jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
- jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków
- jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
PODSTAWA PRAWNA:
Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 1, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).