Cele szczegółowe:
- pogłębienie i uzupełnienie wiedzy z zakresu neurologicznych, psychosomatycznych i psychomotorycznych podstaw rozwoju małego dziecka, związanych z tym psychopatologii i zaburzeń oraz sposobów ich diagnozowania
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności z zakresu diagnozy wybranych zaburzeń rozwoju małego dziecka, a także z technik i narzędzi wspomagania rozwoju i terapii zaburzeń rozwoju
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje z zakresu konstruowania programów wczesnego wspomagania, organizowania zespołów zajmujących się wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny dziecka objętego działaniami z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
w zakresie wiedzy
- zna wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, metody pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach, wybrane zagadnienia z dydaktyki specjalnej i diagnostyki w pedagogice specjalnej, psychologii rozwojowej, klinicznej i psychopatologii, psychosomatycznych zaburzeń małego dziecka, neurologopedii dziecięcej oraz z zakresu neurologicznych podstaw rozwoju psychomotorycznego
- ma wiedzę dotyczącą wczesnej interwencji logopedycznej, wiedzę z zakresu prawnych podstaw oraz procedur organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wiedzę z zakresu psychopatologii rozwoju psychoruchowego
- ma wiedzę z zakresu i prowadzenia diagnozy i terapii zaburzeń mowy u dziecka, wiedzę z zakresu prowadzenia diagnozy i terapii interakcji małego dziecka, wiedzę z zakresu prowadzenia diagnozy i terapii niemowląt z zaburzeniami neurofizjologicznymi oraz wiedzę z zakresu diagnozy rozwojowej i funkcjonalnej małego dziecka
- zna i rozumie metody diagnozowania i wspomagania dziecka z upośledzeniem umysłowym, metody diagnozowania i wspomagania dziecka słabowidzącego, metody diagnozowania i wspomagania dziecka niepełnosprawnego ruchowo oraz metody diagnozowania i wspomagania dziecka słabosłyszącego
- zna i rozumie zasady konstruowania programów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- zna i rozumie metody i zasady wczesnej pomocy rodzinie małego dziecka wymagającego wczesnego wspomagania rozwoju
- zna i rozumie sposoby pracy w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w placówkach oświatowych
w zakresie umiejętności
- potrafi wykorzystać znajomość pedagogiki specjalnej w praktyce zawodowej
- potrafi pracować z dziećmi o różnych specjalnych potrzebach
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu dydaktyki specjalnej
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu diagnostyki w pedagogice specjalnej
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, klinicznej i psychopatologii
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu wybranych aspektów psychosomatycznych zaburzeń małego dziecka
- potrafi prowadzić działania z zakresu wczesnej interwencji logopedycznej
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu neurologopedii dziecięcej
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu neurologicznych podstaw rozwoju psychomotorycznego
- potrafi organizować zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zgodnie z podstawami prawnymi i obowiązującymi procedurami
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu psychopatologii rozwoju ruchowego
- potrafi przeprowadzić diagnozę i terapię zaburzeń mowy u dziecka
- potrafi przeprowadzić diagnozę i terapię interakcji małego dziecka
- potrafi przeprowadzić diagnozę i terapię niemowląt z zaburzeniami neurofizjologicznymi
- potrafi przeprowadzić diagnozę rozwojową i funkcjonalną małego dziecka
- potrafi przeprowadzić diagnozę dziecka z upośledzeniem umysłowym i udzielić mu odpowiedniego wspomagania
- potrafi przeprowadzić diagnozę dziecka słabowidzącego i udzielić mu odpowiedniego wspomagania
- potrafi przeprowadzić diagnozę dziecka niepełnosprawnego ruchowo i udzielić mu odpowiedniego wspomagania
- potrafi przeprowadzić diagnozę dziecka słabosłyszącego i udzielić mu odpowiedniego wspomagania
- potrafi konstruować realizować i poddawać ewaluacji programy wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
- potrafi udzielić wczesnego pomocy rodzinie małego dziecka wymagającego wczesnego wspomagania rozwoju
- potrafi prowadzić działania i zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w placówkach oświatowych
w zakresie kompetencji społecznych
- jest świadom spoczywającej na nim odpowiedzialności podczas pracy z dziećmi w ramach wczesnego wspomagania ich rozwoju oraz z rodzinami tych dzieci, jest otwarty na nowe wyzwania i wrażliwy na problemy oraz potrzeby swoich podopiecznych
- jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi i dorosłymi
- jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec podopiecznych oraz przestrzegania zasad etyki i prawa regulujących pracę pedagoga
- jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
PODSTAWA PRAWNA:
Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 3, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka).