Wsparcie Studentów z Niepełnosprawnością

Informacje dla wszystkich studentów, w tym też z niepełnosprawnością

Procedura wsparcia studentów -> pobierz

Procedura zapewniania studentom i słuchaczom wsparcia

ze strony Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych z siedzibą
w Szczecinie w studiowaniu

Podstawy prawne:  

Ustawa z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.) oraz

– z zakresu wsparcia dydaktycznego:

Regulaminu studiów w Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych z siedzibą
w Szczecinie.

– z zakresu wsparcia materialnego:

Regulamin świadczeń dla studentów Collegium Balticum Akademii Nauk Stosowanych
w Szczecinie.

– z zakresu wsparcia studentów z niepełnosprawnościami:

Regulamin Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami w Collegium Balticum Akademii Nauk Stosowanych w Szczecinie.

– z zakresu wspierania studentów w sytuacjach konfliktowych:

Regulamin studiów w Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych w Szczecinie, Procedura antydyskryminacyjna i przeciwdziałania mobbingowi i molestowaniu seksualnemu pracowników i studentów Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych w Szczecinie, Procedura zapobiegania zjawiskom patologicznym związanym z realizacją procesu kształcenia.

– w zakresie wsparcia i  ochrony studentów małoletnich:

 w Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych w Szczecinie obowiązują Standardy ochrony małoletnich w Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych w Szczecinie  wprowadzone w życie Zarządzeniem nr 2/09/2023/2024 Rektora Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych w Szczecinie z dnia 2 września 2024.

Cel i przedmiot procedury

Celem i przedmiotem procedury jest wspieranie działalności dydaktycznej studentów, aktywizacja i wspieranie działalności naukowej studentów, usprawnienie procesu obsługi studentów w zakresie przyznawania pomocy materialnej, wskazanie szczególnych rodzajów wsparcia studentów i słuchaczy z niepełnosprawnościami i wsparcia studentów w sytuacjach konfliktowych.

WSPARCIE DYDAKTYCZNE

 

Indywidualna Organizacja Studiów – organizacja toku studiów ustalana dla studenta za zgodą menadżera kierunku na okres jednego semestru, z możliwością przedłużenia.

1. ) Zgoda na IOS może być udzielona:

  1. Studentom wybitnie uzdolnionym i osiągającym bardzo dobre wyniki w nauce,
  2. Studentkom w ciąży,
  3. Studiującym rodzicom samotnie wychowującym dzieci,
  4. Studentom posiadającym orzeczenie o stopniu niepełnosprawności,
  5. Studiującym drugi kierunek,
  6. Dotkniętych chorobą przewlekłą, potwierdzoną odpowiednią opinią lekarską,
  7. Studentom opiekującym się obłożnie chorym członkiem najbliższej rodziny, którym nie może opiekować się inna osoba,
  8. Studentom skierowanym na studia w innej uczelni lub instytucji krajowej
    i zagranicznej,
  9. Studentom oddelegowanym przez zakład pracy poza miejsce pobytu,
  10. Studentom dokumentującym uzasadnione przypadki inne niż wymienione w pkt.
    a) – h), w tym związane ze zdarzeniami losowymi,
  11. Studentom, którzy są członkami sportowej kadry narodowej, rezerwy kadry narodowej lub kadry uniwersyteckiej – bez względu na przynależność klubową.

2.) Studentce w ciąży przysługuje prawo do:

  • odbywania studiów na określonym kierunku i poziomie według indywidualnej organizacji studiów do czasu ich ukończenia;
  • urlopu od zajęć na okres do końca semestru, w którym urodziła dziecko,
  • urlopu od zajęć z możliwością przystąpienia do weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się określonych w programie studiów w okresie do końca semestru, w którym urodziła dziecko,
  • dodatkowych przerw w trakcie zajęć, jeżeli karmi piersią.

3.) Studentowi będącemu rodzicem przysługuje prawo do:

  • odbywania studiów na określonym kierunku i poziomie według indywidualnej organizacji studiów do czasu ich ukończenia;
  • urlopu od zajęć na okres jednego roku od dnia urodzenia dziecka, przy czym koniec urlopu następuje z końcem semestru, na którym udzielono urlopu.

4.) Warunki odbywania studiów według IOS określa § 32 ust. 2 – 10 Regulaminu studiów.

5.) Uczelnia zapewnia studentom w trakcie zdobywania wiedzy na wybranym kierunku studiów rozwijanie własnych zainteresowań naukowych i zawodowych, możliwość korzystania z dobrze wyposażonych pomieszczeń oraz pomocy dydaktycznych, urządzeń
i środków Uczelni, również poza godzinami zajęć dydaktycznych. Infrastruktura dydaktyczna zapewnia warunki do osiągania zakładanych efektów uczenia się,
a studentom ze szczególnymi uzdolnieniami z tego zakresu do rozwijania zainteresowań.

6.) Studentom zapewnia się pomoc nauczycieli akademickich i innych pracowników
w sprawach związanych z realizacją programu studiów poprzez konsultacje prowadzone przez wszystkich nauczycieli w czasie dyżurów bezpośrednio przed lub po zajęciach dydaktycznych lub w innych terminach uzgodnionych przez studentów indywidualnie
z nauczycielem akademickim.

7.) Podczas zjazdów studenci mogą skorzystać z pomocy władz uczelni, menadżera kierunku, pracowników działu finansowego, biura obsługi studentów i działu IT w terminach ogłoszonych przez biuro obsługi studenta każdorazowo przed zjazdem.

8.) Studenci mogą aktywnie uczestniczyć w organizacji procesu dydaktycznego. Mogą zgłaszać władzom Uczelni wnioski dotyczące programu studiów jego modyfikacji oraz organizacji procesu dydaktycznego, a także wyrażać opinię o prowadzonych zajęciach dydaktycznych na studiowanym kierunku.

9.) Studenci wyróżniający się w nauce mogą studiować według Indywidualnego Toku Studiów, uwzględniającego efekty uczenia się gwarantujące uzyskanie kwalifikacji zgodnie
z kierunkiem studiów oraz indywidualne zainteresowania studenta.

10.) W procesie dydaktyczno-naukowym student otrzymuje pomoc opiekuna roku, który reprezentuje interesy studentów danego roku wobec władz Uczelni wszystkich szczebli,
a w zakresie realizacji umiejętności zawodowych w ramach praktycznej nauki zawodu – opiekun praktyk.

11.) Studenci mają prawo do wyboru zajęć dydaktycznych w ramach obranego zakresu studiów, a także wyboru promotora i tematyki pracy dyplomowej zgodnie ze swoimi zainteresowaniami zawodowymi i naukowymi.

12.) Studenci mają możliwość korzystania z wymiany międzynarodowej w celu zdobywania doświadczeń w zakresie procesu kształcenia i zdobywania wiedzy, umiejętności
i kompetencji w innych krajach Unii Europejskiej m.in. w ramach programu Erasmus+.

WSPARCIE NAUKOWE

Studenci Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych posiadający zainteresowania naukowe mogą:

  1. prowadzić badania w ramach kół naukowych działających na terenie uczelni,
  2. mogą publikować artykuły na blogu uczelni pod opieką merytoryczną nauczyciela akademickiego,
  3. za zgodą promotora opublikować w całości lub części swoją pracę dyplomową
    w wydawnictwie uczelni.

WSPARCIE MATERIALNE

Władze Uczelni, korzystając z dotacji z ministerstwa, wspomagają studentów finansowo, przyznając stypendia socjalne. Najlepsi studenci otrzymują stypendia rektorskie,
a posiadający orzeczenie o stopniu niepełnosprawności – stypendia dla osób niepełnosprawnych. Studenci, którzy z powodów losowych znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej, otrzymują zapomogi. Pomoc finansowa przyznawana jest na podstawie Regulaminu pomocy materialnej, przez komisję, której większość stanowią studenci.

  1. Stypendium dla osób z niepełnosprawnością może otrzymać student posiadający orzeczenie o niepełnosprawności, orzeczenie o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie, o którym mowa w art. 5 oraz art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r.
    o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnoprawnych.
  2. Student, który uzyskał wyróżniające wyniki w nauce, osiągnięcia naukowe lub artystyczne, lub osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie co najmniej na poziomie krajowym może ubiegać się o stypendium rektora. Stypendium rektora przyznaje się nie więcej niż 10% studentów na określonym kierunku studiów. O przyznanie stypendium rektora może ubiegać się student, który uzyskał zaliczenia ze wszystkich przedmiotów objętych planem studiów i programem kształcenia w poprzednim roku studiów. Warunkiem ubiegania się
    o stypendium rektora jest średnia ocen, nie niższa niż 4,2. W przypadku ubiegania się
    o stypendium rektora z uwagi na inne osiągnięcia dopuszczalne jest uzyskanie średniej niższej niż 4,2. Punktacji podlegają osiągnięcia z poprzedniego roku studiów. Student może uzyskać dodatkowe punkty za udokumentowane osiągnięcia naukowe, sportowe
    lub artystyczne.
  3. Zapomoga może być przyznana studentowi, który znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej. Wniosek o przyznanie zapomogi należy udokumentować odpowiednimi zaświadczeniami.

WSPARCIE STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI

 

  1. Uczelnia oferuje pomoc osobom z niepełnosprawnościami (w zależności od potrzeb kandydata) w zakresie całego procesu postępowania rekrutacyjnego. Forma pomocy może być ustalona z Uczelnianą Komisją Rekrutacyjną za pośrednictwem Pełnomocnika Rektora Collegium Balticum – Akademia Nauk Stosowanych w Szczecinie ds. Osób Niepełnosprawnych, po osobistym zgłoszeniu się kandydata z aktualnym orzeczeniem
    o niepełnosprawności lub na wniosek pisemny kandydata (w tym email).
  2. W Collegium Balticum ANS funkcjonuje Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych obejmujące dwa stanowiska: Pełnomocnika Rektora ds. Osób Niepełnosprawnych oraz Asystenta Osób Niepełnosprawnych.
  3. Zakres obowiązków Pełnomocnika obejmuje:
  4. monitorowanie liczby studentów z orzeczoną niepełnosprawnością,
  5. określanie potrzeb związanych ze studiowaniem osób z niepełnosprawnością,
  6. inicjowanie działań zmierzających do likwidacji barier utrudniającym tym osobom funkcjonowanie w Uczelni,
  7. udzielanie pomocy pracownikom prowadzącym zajęcia dydaktyczne, w których biorą udział studenci z niepełnosprawnościami.
  8. Zakres obowiązków Asystenta obejmuje:
  9. inicjowanie i realizację działań zmierzających do zapewnienia dostępu do zajęć dydaktycznych studentom niepełnosprawnym,
  10. udzielanie pomocy pracownikom prowadzącym zajęcia dydaktyczne, w których biorą udział studenci z niepełnosprawnościami,
  11. informowanie studentów z niepełnosprawnościami o możliwości korzystania ze wsparcia Uczelni w procesie kształcenia,
  12. wspieranie studenta niepełnosprawnego w załatwianiu formalności związanych
    z procesem kształcenia w biurze obsługi studenta i innych jednostkach Uczelni.
  13. Student może ubiegać się o indywidualne wsparcie, w tym:
    • wydłużenie czasu trwania testu, zaliczenia, kolokwium,
    • powiększenie czcionki tekstu w materiałach dydaktycznych, testach, etc.,
    • przyznanie indywidualnej organizacji studiów (IOS),
    • możliwość nagrywania przebiegu zajęć na urządzenia rejestrujące dźwięk,
    • możliwość otrzymywania w formie pisemnej materiałów dydaktycznych od osoby prowadzącej zajęcia,
    • zmianę formy zaliczenia lub egzaminu z pisemnego na ustny lub odwrotnie,
      w zależności od potrzeb,
    • możliwość wypożyczenia sprzętu służącego do zdobywania i pogłębiania wiedzy np. komputer przenośny, dyktafon, zestaw komputerowy rehabilitacyjny ze sterownikami do alfabetu Braille’a;
    • wsparcie ze strony tłumacza języka migowego podczas zajęć dydaktycznych, zajęć dydaktycznych, egzaminów,
    • zatrudnienie asystenta dla Osoby z Niepełnosprawnością,
    • pomoc psychologa, dietetyka,
    • w przypadku egzaminu z obszernego materiału umożliwienie zdawania go
      w częściach,
    • inne rozwiązania umożliwiające pełny udział w procesie kształcenia, mogą być ustalone wspólnie ze Studentem.
  14. Student z ważnym orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności może wnioskować
    na Uczelni o przyznanie stypendium dla osób niepełnosprawnych.
  15. Studenci, którzy posiadają orzeczenie mogą ubiegać się o dofinansowanie kosztów nauki w ramach programu „Aktywny samorząd” Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Moduł II tego programu dotyczy pomocy w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe). Wniosek o dofinansowanie składa się za pomocą systemu elektronicznego przygotowanego przez PFRON – SOW (https://sow.pfron.org.pl/).

WSPARCIE STUDENTÓW ZE SZCZEGÓLNYMI PROBLEMAMI LUB WYZWANIAMI

 

  1. Studenci, którzy zmagają się ze szczególnymi problemami lub wyzwaniami wynikającymi ze:
  2. stanu zdrowia,
  3. sytuacji rodzinnej,
  4. sytuacji finansowej,
  5. sytuacji zawodowej,

mogą być objęci dodatkową formą wsparcia organizacyjnego i dydaktycznego.

  1. W ramach wsparcia w procesie edukacyjnym studenci mogą uzyskać zgodę na:
  2. indywidualną organizację studiów,
  3. przedłużenie sesji egzaminacyjnej lub jej rozłożenie w czasie,
  4. uczestniczenie w zajęciach stacjonarnych w formule online (łącząc się przez platformę Teams z wykładowcą i grupą studencką w sali wykładowej),
  5. przystąpienie do zaliczeń i egzaminów w terminach indywidualnych, dostosowanych do ich możliwości.
  6. przedłużenie czasu trwania zaliczenia lub egzaminu,
  7. zmianę formy zaliczenia lub egzaminu z pisemnej na ustną lub odwrotnie,
    w zależności od potrzeb z zachowaniem równoważnego sprawdzenia poziomu wiedzy,
  8. w przypadku egzaminu z obszernego materiału umożliwienie zdawania go
    w częściach.
  9. Student przewlekle chory może wymagać wsparcia w zakresie:
  10. dostosowania otoczenia w taki sposób, aby mógł się samodzielnie poruszać (jeśli ma ograniczoną sprawność ruchową);
  11. prezentacji treści w taki sposób, by stały się w pełni dostępne;
  12. stosowania aktywizujących metod i form pracy (np.: metoda grup dyskusyjnych, metoda dyskusji w parach, dyskusja, burza mózgów, symulacje, debata, projekty grupowe, studiowanie literatury, gry decyzyjne, itp.);
  13. większego niż standardowe użycia w dydaktyce środków informatycznych (jeśli ma ograniczoną sprawność ruchową);
  14. organizacji czasu pracy, w tym konieczność przerw;
  15. rozpoznawania symptomów słabszego samopoczucia;
  16. zachęcania studenta do podejmowania częstych interakcji społecznych i zawierania znajomości;
  17. rozbudzania chęci eksperymentowania w otoczeniu zewnętrznym;
  18. zapewnienia pomocy przy nadrabianiu zaległości związanych z absencją na uczelni;
  19. zwiększaniu (a niekiedy zmianie) motywacji do studiowania;
  20. uczenia umiejętności właściwej regulacji emocjonalnej;
  21. wzmacniania samooceny;
  22. zapewnienia integracji z grupą studencką, której brak przyczynia się do samotności oraz nasilenia symptomów choroby wskutek obniżonego nastroju;
  23. zapewnienia pomocy przy wchodzeniu w grupę rówieśniczą, gdyż studenci
    z chorobą przewlekłą bywają spychani na margines grupy, im większy stopień zaawansowania choroby i nasilenie jej symptomów, tym gorsza integracja z innymi studentami;
  24. dostarczenia informacji nauczycielom o specyfice choroby i jej skutkach dla funkcjonowania psychicznego i fizycznego studenta.

Niezwykle istotnym aspektem pracy ze studentem z chorobą przewlekłą jest umożliwienie mu radzenia sobie z emocjami, związanymi z chorobą, w tym pomoc
w przezwyciężaniu huśtawki nastroju. Stan ten jest często skutkiem stosowanej farmakoterapii.

  1. Studentom przewlekle chorym należy zapewnić warunki studiowania niezbędne
    do osiągnięcia efektów uczenia się przewidzianych w programie studiów, tj. odpowiednie metody i formy pracy oraz specjalistyczną pomoc dydaktyczną, a także możliwość korzystania z całej infrastruktury uczelni.
  2. Dodatkowym wsparciem służy menadżer kierunku, który na bieżąco nadzoruje sytuację poszczególnych studentów i w razie potrzeby pomaga w kontakcie z wykładowcami,
    w uzyskaniu dostępu do materiałów z zajęć lub w przygotowaniu odpowiedniego podania i innej dokumentacji.
  3. Ze studentami pierwszego roku organizowane są spotkania informacyjne, podczas których prezentowane są Władze Uczelni, pracownicy administracji oraz przedstawiane są wszelkie informacje istotne dla organizacji roku akademickiego. Na pierwszym roku studiów studenci odbywają obowiązkowe szkolenia z zakresu BHP, szkolenie biblioteczne, szkolenie z obsługi platform i systemu e-dziekanat oraz z zakresu ochrony praw autorskich.
  4. Uczelnia oferuje również pomoc psychologiczną dla studentów zmagających się
    z problemami natury psychicznej. Studenci mogą otrzymać bezpłatną pomoc psychologiczną, uzyskać wsparcie, zbudować poczucie własnej wartości, odbyć podstawową formę terapii, popracować nad własnymi problemami i zdobyć najważniejsze narzędzia psychologiczne do samodzielnego radzenia sobie z codziennymi trudnościami
    i wyzwaniami. Studenci zgłaszający problemy są kierowani do wykwalifikowanego psychologa-terapeuty na konsultacje.
  5. Studenci zmagający się z problemami zdrowotnymi mogą skorzystać z pomocy i wsparcia dietetyka po zgłoszeniu swojego problemu opiekunowi roku, menadżerowi kierunku lub innej osobie funkcyjnej zatrudnionej w Uczelni. Osoba przyjmująca zgłoszenie od studenta zobowiązana jest do zachowania tajemnicy służbowej.
  6. W Uczelni istnieje również możliwość skorzystania ze wsparcia tłumacza języka migowego podczas zajęć dydaktycznych, egzaminów semestralnych i egzaminu dyplomowego.

WSPARCIE STUDENTÓW W SYTUACJACH KONFLIKTOWYCH

 

  1. Studenci są uprawnieni do składania skarg m.in. w związku z naruszeniem ich praw
    i interesów, niewłaściwym wykonywaniem obowiązków przez pracowników Uczelni,
    a także do sygnalizowania sytuacji konfliktowych, powstałych w toku procesu kształcenia.
  2. Studenci składają skargi i sygnalizują sytuacje konfliktowe w dogodnej dla siebie formie (pisemnej, ustnej, elektronicznej):
  3. za pośrednictwem opiekuna roku, który – zgodnie z regulaminem studiów – reprezentuje interesy studentów wobec Władz Uczelni,
  4. za pośrednictwem starosty roku/grupy lub samorządu studenckiego, który – zgodnie
    z regulaminem studiów – reprezentuje interesy studentów,
  5. osobiście.
  6. Skargi lub sygnalizacje sytuacji konfliktowych powinny być szczegółowo uzasadnione.
    W przypadku wątpliwości co do ich treści zgłaszający są wzywani do ich doprecyzowania. Menadżerowie kierunku zobowiązani są do przeprowadzenia wyczerpującego postępowania wyjaśniającego, pozwalającego na rzetelne ustalenie zaistniałych okoliczności faktycznych.
  7. Po dokładnym ustaleniu przebiegu określonych zdarzeń, opisanych w skargach
    lub sygnalizacjach sytuacji konfliktowych, osoby kształcące się zostają, w formie pisemnej w terminie 30 dni od daty zgłoszenia, poinformowane o rozstrzygnięciu wydanym
    w sprawie.
  8. W przypadku nierozpatrzenia bądź niesatysfakcjonującego załatwienia skarg
    lub sygnalizacji sytuacji konfliktowych przez menadżerów kierunku, studenci są uprawnieni do złożenia pisemnego odwołania do Prorektora. Odwołujący mogą doprecyzować zgłaszany problem w formie ustnej, po uprzednim umówieniu spotkania
    z Prorektorem.
  9. W przypadku spraw związanych z dyskryminacją, mobbingiem i molestowaniem seksualnym pracowników i studentów Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych w Szczecinie, mają zastosowanie przepisy określone w Procedurze antydyskryminacyjnej
    i przeciwdziałania mobbingowi i molestowaniu seksualnemu pracowników i studentów Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych w Szczecinie, Procedura zapobiegania zjawiskom patologicznym związanym z realizacją procesu kształcenia.
  10. Sposób załatwiania spraw związanych w przeciwdziałaniem patologiom ma zastosowanie Procedura zapobiegania zjawiskom patologicznym związanym z realizacją procesu kształcenia.
Studenci potrzebujący wsparcia w studiowaniu mogą zgłosić potrzebę ustnie lub pisemnie:

  1. Pracownikowi Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami: p.pundyk@cb.szczecin.pl;
  2. Kierownikowi lub pracownikowi Biura Obsługi Studentów: bos@cb.szczecin.pl:
  3. w Biurze rekrutacji: rekrutacja@cb.szczecin.pl;
  4. Menadżerowi kierunku;
  5. Opiekunowi roku;
  6. lub Władzom Uczelni.