Projekt: Otwarte ścieżki: praktyka – wiedza – wsparcie
(nr umowy: FERS.03.01-IP.08-0065/24-00)

Collegium Balticum – Akademia Nauk Stosowanych otrzymała dofinasowanie z Unii Europejskiej  na projekt pt. „Otwarte ścieżki: praktyka – wiedza – wsparcie” (nr umowy: FERS.03.01-IP.08-0065/24-00) realizowany w ramach Funduszu Europejskiego dla Rozwoju Społecznego, działanie FERS.03.01 Dostępność Szkolnictwa Wyższego.

Projekt  „Otwarte ścieżki: praktyka – wiedza – wsparcie” realizowany będzie w ramach ścieżki Rozwój w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Młodych Lubuszan – organizacją pozarządową od 7 lat zajmującą się dostępnością, prowadząc kompleksowe audyty dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej, a także wskazując obszary, w których pojawiają się bariery.  W swoich działaniach szkoleniowych i doradczych SML dzieli się swoją wiedzą o potrzebach osób ze szczególnymi potrzebami, barierach dostępności, projektowaniu uniwersalnym, komunikacji i obsłudze klienta z niepełnosprawnościami.

Celem głównym projektu jest wzrost dostępności Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych i jej oferty dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi ze stanu zdrowia, poprzez:

  • Wsparcie zmian organizacyjnych (Zadanie 1 Struktura organizacyjna)
  • Dostosowanie infrastruktury oraz obiektów uczelni do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami (Zadanie 2 Dostępność architektoniczna)
  • Uzupełnienie zasobów wspomagających dostępność komunikacji i informacji (Zadanie 3 Dostępność informacyjno-komunikacyjna)
  • Dostosowanie systemów informatycznych ukierunkowanych na zapewnienie dostępności cyfrowej uczelni (Zadanie 4 Dostępność cyfrowa)
  • Doposażenie uczelni w sprzęt, aplikacje, oprogramowanie, zwiększające poziom dostępności zaplecza technologicznego uczelni (Zadanie 5 Technologie wspierające)
  • Opracowanie i wdrożenie procedur w celu zwiększenia jakości i zakresu realizowanych przez uczelnię działań w obszarze dostępności (Zadanie 6 Procedury)
  • Rozszerzenie usług wspierających edukację mających na celu zapewnienie pełnego udziału w procesie kształcenia i realizacji badań naukowych dla osób ze szczególnymi potrzebami (Zadanie 7 Usługi wspierające edukację)
  • Realizację szkoleń prowadzących do wzrostu świadomości i kompetencji w obszarze niepełnosprawności (Zadanie 8 Działania podnoszące świadomość niepełnosprawności).

Grupę docelową projektu stanowi Collegium Balticum – Akademia Nauk Stosowanych, w tym pracownicy kadry kierowniczej, administracyjnej oraz dydaktycznej. Dodatkowo, pośrednimi odbiorcami realizowanych działań będą kandydaci na studia oraz studenci CB – ANS ze szczególnymi potrzebami.

Rezultatem projektu będzie wdrożenie licznych procedur oraz rozwiązań w Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych wspierających poprawę dostępności uczelni (architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej, cyfrowej, technologicznej) dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami.

Wartość projektu: 6 185 181,10 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 5 999 625,65 zł

Zgodnie z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych „KPON” sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) istnieje możliwość zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z KPON. Zgłoszenia lub skargi dotyczące niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON można przekazywać w formie pisemnej za pomocą:

  1. Poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub na adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
  2. Skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Główne obszary realizacji projektu:

Zadanie 1 – Struktura organizacyjna

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ MODYFIKACJĘ ISTNIEJĄCEJ STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ UCZELNI pod kątem dostępności i efektywności zadań podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnościami.

Zadanie 2 – Dostępność Architektoniczna

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ ZAPEWNIENIE PODSTAWOWEJ DOSTĘPNOŚCI ARCHITEKTONICZNEJ SIEDZIBY UCZELNI:

  • wymiana wiatrołapów – wejść i wyjść z budynków
  • montaż platformy schodowej
  • montaż oznaczeń pionowych i poziomych dostosowujących przestrzeń dla osób z problemami wzroku
  • dostosowanie toalety do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
  • zapewnienie krzesła ewakuacyjnego
  • stworzenie kompleksowego planu likwidacji barier architektonicznych
  • koordynacja wdrożenia wdrożenia planu działania uczelni na rzecz poprawy zapewnienia dostępności architektonicznej
  • publikację na stronie www uczelni informacji o dostępności architektonicznej wszystkich obiektów

Zadanie 3 – Dostępność Informacyjno-Komunikacyjna

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ ZWIĘKSZENIE DOSTĘPNOŚCI INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNEJ POPRZEZ:

  • umieszczenie planu budynku w widocznym miejscu, wraz z zaznaczeniem siedziby jednostki
  • wyposażenie siedziby jednostki dostępności w pętlę indukcyjną, laptopy i specjalne oprogramowania
  • opracowanie i stosowanie standardów dostępnej informacji i komunikacji
  • opublikowanie na głównej stronie www informacji o dostępności informacyjno-komunikacyjnej obiektów

Zadanie 4 – Dostępność Cyfrowa

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ ZWIĘKSZYĆ DOSTĘPNOŚĆ CYFROWĄ POPRZEZ:

  • stworzenie standardów dostępności uczelnianych serwisów www i aplikacji zgodnie z obowiązującym WCAG
  • stworzenie dostępnych stron internetowych, w tym strony głównej uczelni, jednostki ds. dostępności, Rekrutacji oraz BIP
  • zapewnienie dostępności narzędzi wykorzystywanych w edukacji zdalnej m.in. poprzez zakup platformy edukacyjnej, tablic interaktywno-multimedialnych
  • powołanie koordynatora dostępności cyfrowej
  • stworzenie procedur/wytycznych w zakresie zapewnienia dostępności cyfrowej stron internetowych i i dokumentów
  • wprowadzenie procedur związanych z ewidencjonowaniem stanu dostępności cyfrowej oraz zgłaszanymi problemami dostępności

Zadanie 5 – Technologie wspierające

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ ZWIĘKSZYĆ DOSTĘPNOŚĆ TECHNOLOGII WSPIERAJĄCYCH POPRZEZ:

  • zakup programów powiększająco-udźwiękawiających, przenośnych kamer, oprogramowania do tworzenia materiałów dostępnych, powiększalników ekranowych, laptopów, klawiatur i myszy powiększonych
  • wdrożenie systemu bibliotecznego dostępnego dla potrzeb osób z ograniczeniami
  • zapewnienie oprogramowania 3D PC/VR służącego osobom z niepełnosprawnościami do nauki anatomii człowieka w imersyjnym, zwizualizowanym środowisku 3D oraz symulatora VR do ćwiczenia praktycznych umiejętności procedur medycznych
  • wyposażenie budynku w urządzenia ułatwiające nawigację i sygnalizację świetlno-dźwiękową

Zadanie 6 – Procedury

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ:

  • analizę funkcjonujących w uczelni procedur w zakresie dostępności
  • opracowanie nowych procedur dotyczących zakresu zadań jednostki ds. dostępności
  • ewaluację wdrożonych rozwiązań
  • opracowanie podręczników dobrych praktyk

Zadanie 7 – Usługi Wsparcia Edukacyjnego

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ ZWIĘKSZYĆ DOSTEPNOŚĆ USŁUG WSPIERAJĄCYCH EDUKACJĘ DLA OSÓB ZE WSPECJALNYMI POTRZEBAMI POPRZEZ:

  • oferowanie usług i wsparcia doradcy edukacyjnego
  • oferowanie wsparcia tłumacza migowego
  • stworzenie pełnej i czytelnej informacji o przysługujących formach wsparcia
  • zagwarantowanie zaplecza technologicznego i technicznego, pozwalającego na aktywny udział osób ze specjalnymi potrzebami w życiu uczelni, w tym w procesie przyjmowania na studia i kształceniu poprzez zapewnienie sprzętów oferowanych do wypożyczenia, takich jak laptopy czy programy udźwiękowiające

Zadanie 8 – Szkolenia Podnoszące Świadomość Niepełnosprawności

W RAMACH ZADANIA PLANUJE SIĘ REALIZACJĘ SZKOLEŃ

  • Szkolenia mają prowadzić do podniesienia świadomości w zakresie wiedzy o dostępności, świadomości niepełnosprawności i innych zagadnień pozwalających podnieść poziom kształcenia osób ze specjalnymi potrzebami.

Projekt, na wszystkich etapach kluczowych dla prawidłowego wdrażania działań służących zapewnieniu dostępności na uczelni, będzie realizowany w sformalizowanej współpracy ze środowiskiem osób z niepełnosprawnościami.

Skip to content