Cele szczegółowe:
- wprowadzenie, ugruntowanie i wzbogacanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu biologii, ochrony środowiska i edukacji ekologicznej
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności związane z przekazywaniem wiedzy z zakresu biologii, ochrony środowiska i edukacji ekologicznej
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje służące wspieraniu rozwoju wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu nauczanego przedmiotu, wspieraniu rozwoju zainteresowań uczniów oraz ich gotowości do samodzielnego kontynuowania edukacji w przyszłości
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
w zakresie wiedzy
- zna anatomię i fizjologię człowieka
- zna wybrane zagadnienia z zakresu biologii ewolucyjnej, biologii komórki, botaniki, fizjologii roślin i zwierząt
- zna podstawy zoologii i genetyki
- ma wiedzę z zakresu biochemii
- ma wiedzę z zakresu edukacji prozdrowotnej, ekologicznej i ochrony środowiska
- zna zasady dydaktyki i metodyki nauczania biologii
- zna kompetencje kluczowe w nauczaniu biologii
- ma wiedzę, jak prowadzić zajęcia laboratoryjne na lekcjach biologii
w zakresie umiejętności
- potrafi w skuteczny sposób przekazywać wiedzę z wybranych zagadnień dotyczących biologii w zakresie przewidywanym przez podstawę programową
- potrafi wykorzystać w praktyce dydaktycznej wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii człowieka
- potrafi wykorzystać w praktyce dydaktycznej wiedzę z zakresu biologii ewolucyjnej, biologii komórki, botaniki, fizjologii roślin i zwierząt
- potrafi wykorzystać w praktyce dydaktycznej wiedzę z zakresu zoologii, genetyki, biochemii
- potrafi prowadzić zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej oraz ochrony przyrody i środowiska
- potrafi prowadzić lekcje z biologii zgodnie z dydaktyką i metodyką nauczania tego przedmiotu na poszczególnych etapach edukacji
- potrafi wykorzystać technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie dydaktycznym
- potrafi wykorzystać w procesie dydaktycznym kluczowe kompetencje w nauczaniu biologii
- potrafi nawiązać pozytywny kontakt z uczniem i zbudować na lekcjach atmosferę sprzyjającą przekazywaniu wiedzy z biologii
- potrafi rozbudzić i wspierać rozwój zainteresowań ucznia swoim przedmiotem
- potrafi dostosować działania dydaktyczne związane z nauczanym przedmiotem do konkretnych potrzeb swoich uczniów
- potrafi prowadzić zajęcia laboratoryjne na lekcjach biologii
w zakresie kompetencji społecznych
- jest świadom wartości wiedzy z biologii w edukacji szkolnej i pozaszkolnej oraz odpowiedzialności spoczywającej na pedagogach rozwijających i promujących znajomość zagadnień z biologicznych wśród dzieci i młodzieży
- jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
- jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków
- jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 1, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).