Cele szczegółowe:
- wprowadzenie, ugruntowanie i wzbogacanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu chemii i edukacji ekologicznej
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności związane z przekazywaniem wiedzy z zakresu chemii i edukacji ekologicznej
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje służące wspieraniu rozwoju wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu nauczanego przedmiotu, wspieraniu rozwoju zainteresowań uczniów oraz ich gotowości do samodzielnego kontynuowania edukacji w przyszłości
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
w zakresie wiedzy
- zna wybrane zagadnienia z chemii organicznej i nieorganicznej, chemii ogólnej, chemii analitycznej
- ma wiedzę z zakresu chemii fizycznej, jądrowej, chemii środowiska
- ma wiedzę z zakresu edukacji ekologicznej
- ma wiedzę z zakresu chemii stosowania i zarządzania chemikaliami
- zna i rozumie zasady prowadzenia warsztatów laboratoryjnych z chemii
- zna dydaktykę i metodykę nauczania chemii
- ma wiedzę z zakresu wykorzystania technologii komputerowych w nauczaniu chemii
- ma wiedzę z zakresu kompetencji kluczowych w nauczaniu chemii
- zna i rozumie znaczenie wiedzy chemicznej dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych
w zakresie umiejętności
- potrafi wykonywać działania z zakresu chemii ogólnej oraz przekazać wiedzę z zakresu chemii ogólnej
- potrafi wykonywać działania z zakresu chemii organicznej i nieorganicznej oraz przekazać wiedzę z zakresu chemii organicznej i nieorganicznej
- potrafi wykonywać działania z zakresu chemii fizycznej, jądrowej i analitycznej oraz przekazać wiedzę z zakresu chemii fizycznej, jądrowej i analitycznej
- potrafi wykonywać działania z zakresu chemii stosowania i zarządzania chemikaliami oraz przekazać wiedzę z zakresu chemii stosowania i zarządzania chemikaliami
- potrafi wykonywać działania z zakresu chemii środowiska oraz przekazać wiedzę z zakresu chemii środowiska
- potrafi wykonywać działania z zakresu edukacji ekologicznej oraz przekazać wiedzę z zakresu edukacji ekologicznej
- potrafi zaplanować, zrealizować i ocenić przeprowadzenie warsztatów laboratoryjnych z chemii
- potrafi nauczać chemii zgodnie z metodyką nauczania i zasadami dydaktyki
- potrafi wykorzystać technologie komputerowe w nauczaniu chemii
- potrafi wykorzystać kompetencje kluczowe w nauczaniu chemii
- potrafi prowadzić lekcje z chemii dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych
- potrafi rozbudzać i wspierać zainteresowanie uczniów chemią oraz udzielać pomocy dydaktycznej uczniom mającym trudności z chemią
w zakresie kompetencji społecznych
- jest świadom wartości wiedzy chemicznej w edukacji szkolnej i pozaszkolnej oraz odpowiedzialności spoczywającej na pedagogach rozwijających i promujących znajomość zagadnień z chemii wśród dzieci i młodzieży
- jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
- jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków
- jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
PODSTAWA PRAWNA:
Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 1, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).