Cele szczegółowe:
- wprowadzenie, ugruntowanie i wzbogacanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa i bezpieczeństwa powszechnego
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności związane z przekazywaniem wiedzy z zakresu edukacji dla bezpieczeństwa i bezpieczeństwa powszechnego
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje służące wspieraniu rozwoju wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu nauczanego przedmiotu, wspieraniu rozwoju zainteresowań uczniów oraz ich gotowości do samodzielnego kontynuowania edukacji w przyszłości
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
w zakresie wiedzy
- ma wybrane punkty z zakresu bezpieczeństwa publicznego i indywidualnego, sposoby ostrzegania przed zagrożeniami i alarmowania
- zna wybrane zagrożenia pojawiające się w czasach pokoju i w czasach wojny
- zna wybrane zagadnienia z zakresu obronności i sił zbrojnych RP
- zna sposoby zarządzania w sytuacjach kryzysowych, w tym również psychologiczne aspekty postępowania w momentach kryzysu i zagrożeń
- zna i rozumie prawne aspekty zarządzania bezpieczeństwem
- zna wybrane zjawiska, takie jak promieniowanie jądrowe czy substancje toksyczne, związane z nimi niebezpieczeństwa i sposoby właściwego postępowania
- zna zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej oraz pracy z grupą
- zna zasady pierwszej pomocy i ratownictwa
- zna sposoby zarządzania informacją
- zna sposoby ochrony obywateli
- zna podstawę programową i metodykę przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa, a także rozumie specyfikę pracy nauczyciela tego przedmiotu
- zna zasady wykorzystania it na zajęciach z edukacji dla bezpieczeństwa
- zna sposoby projektowania działań edukacyjnych z zakresu bezpieczeństwa i współpracy z innymi instytucjami edukacyjnymi w tym obszarze
w zakresie umiejętności
- potrafi objaśniać wybrane zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa publicznego i bezpieczeństwa indywidualnego
- potrafi wskazywać prawidłowe sposoby ostrzegania przed wybranymi zagrożeniami i alarmowania o nich
- potrafi wskazać i objaśnić wybrane zagrożenia pojawiające się w kraju podczas pokoju i podczas wojny, przedstawić ich rozmaite przyczyny oraz wpływ na życie obywateli
- potrafi objaśniać wybrane zagadnienia z zakresu obronności RP
- potrafi objaśniać wybrane zagadnienia z zakresu sił zbrojnych RP
- potrafi właściwie postępować i zarządzać w sytuacjach kryzysowych, a także przekazać wiedzę o tym postępowaniu innym osobom
- potrafi wykorzystać aspekty psychologiczne podczas zarządzania w sytuacjach kryzysowych
- potrafi dostosować zarządzanie bezpieczeństwem do prawnych aspektów z nim związanych
- potrafi się skutecznie komunikować
- potrafi pracować z grupą
- potrafi zarządzać informacją
- potrafi udzielić pierwszej pomocy lub innej formy pomocy medycznej osobom rannym i poszkodowanym
- potrafi wykorzystać w praktyce i przekazać wiedzę z zakresu sposobów ochrony obywateli
- potrafi przedstawić wybrane zjawiska, takie jak promieniowanie jądrowe czy substancje toksyczne, związane z nimi niebezpieczeństwa i sposoby właściwego postępowania
- potrafi wykorzystywać narzędzia IT na zajęciach z edukacji dla bezpieczeństwa
- potrafi projektować działania edukacyjne z zakresu bezpieczeństwa dla uczniów na wybranych etapach kształcenia
- potrafi współpracować z instytucjami edukacyjnymi w obszarze bezpieczeństwa w celu wzbogacania i rozwijania własnej działalności dydaktycznej
- potrafi budować programy zajęć z edukacji dla bezpieczeństwa zgodnie z wymogami podstawy programowej
- potrafi wykorzystać w praktyce dydaktycznej metodykę przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa
- potrafi wykonywać swoje zadania dydaktyczne i pedagogiczne zgodnie ze specyfiką pracy nauczyciela przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa
w zakresie kompetencji społecznych
- jest świadom wagi przekazywanej wiedzy, odpowiedzialności za udostępniane informacje oraz konieczności merytorycznego i rzetelnego wprowadzania odbiorców w zagadnienia dotyczące edukacji dla bezpieczeństwa
- jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
- jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków
- jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
PODSTAWA PRAWNA:
Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 1, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).