Promocje

zapisy na studia

Cele szczegółowe:

  • pogłębienie i uzupełnienie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności z zakresu edukacji, rewalidacji, terapii i wspomagania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym szczególnie z autyzmem i zespołem Aspergera, metodyki pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz metodyki pracy z ich rodzinami
  • wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności dydaktyczne, rewalidacyjne i wspomagające, które przygotują uczestników do budowania pozytywnych kontaktów z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i z ich rodzinami oraz umożliwią prawidłowe, skuteczne prowadzenie całego procesu edukacyjnego, terapeutycznego i rehabilitacyjnego
  • wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności niezbędne do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji, terapii, rewalidacji i wspomagania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w przedszkolach, szkołach, placówkach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku, a także w placówkach pomocy społecznej i organizacjach pozarządowych zajmujących się wspieraniem osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:

w zakresie wiedzy

  • ma wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, dydaktyki specjalnej, diagnostyki psychopedagogicznej, komunikacji alternatywnej i psychologii klinicznej
  • zna sposoby diagnozowania wczesnego autyzmu dziecięcego i prowadzenia terapii z tym związanej
  • zna i rozumie sposoby wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu
  • zna prawo oświatowe oraz kompetencje instytucjonalne nauczyciela terapeuty
  • zna metody terapii osób ze spektrum autyzmu
  • zna metodykę kształcenia osób ze spektrum autyzmu
  • zna metodykę rewalidacji osób ze spektrum autyzmu na poszczególnych etapach edukacji
  • zna sposoby stymulacji rozwoju psychoruchowego człowieka oraz stymulacji i integracji sensoryczno-motorycznej
  • zna sposoby pracy z osobami ze spektrum autyzmu w wybranych instytucjach opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych

w zakresie umiejętności

  • potrafi wykorzystać w praktyce pedagogicznej wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej, dydaktyki specjalnej, psychologii klinicznej
  • potrafi przeprowadzić diagnostykę psychopedagogiczną i diagnozować wczesny autyzm dziecięcego
  • potrafi prowadzić terapię dzieci z wczesnym autyzmem
  • potrafi prowadzić zajęcia i działania z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu
  • potrafi pracować zgodnie z wytycznymi prawa oświatowego oraz w sposób zgodny z kompetencjami instytucjonalnymi nauczyciela terapeuty
  • potrafi prowadzić terapię osób ze spektrum autyzmu
  • potrafi prowadzić zajęcia z zakresu kształcenia osób ze spektrum autyzmu
  • potrafi prowadzić rewalidację osób ze spektrum autyzmu na poszczególnych etapach edukacji
  • potrafi wykorzystać w praktyce komunikację alternatywnej podczas pracy pedagogicznej
  • potrafi prowadzić zajęcia stymulujące rozwój psychoruchowy człowieka
  • potrafi prowadzić zajęcia z zakresu stymulacji i integracji sensoryczno-motorycznej człowieka
  • potrafi pracować z osobami ze spektrum autyzmu w wybranych instytucjach opiekuńczych, wychowawczych i edukacyjnych
  • potrafi opracować i zrealizować własne projekty edukacyjne z zakresu pracy z osobami ze spektrum autyzmu

w zakresie kompetencji społecznych

  • jest świadom spoczywającej na nim odpowiedzialności podczas pracy z osobami ze spektrum autyzmu oraz z rodzinami tych osób, otwarty na nowe wyzwania i wrażliwy na problemy oraz potrzeby swoich podopiecznych
  • jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
  • jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec podopiecznych oraz przestrzegania zasad etyki i prawa regulujących pracę pedagoga i terapeuty
  • jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie

PODSTAWA PRAWNA:

Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 3, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka).