Cele szczegółowe:
- wprowadzenie, ugruntowanie i wzbogacanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu geografii, edukacji ekologicznej, hydrologii, klimatologii, kartografii
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności związane z przekazywaniem wiedzy z zakresu geografii, edukacji ekologicznej, hydrologii, klimatologii, kartografii
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
w zakresie wiedzy
- wiedzę z zakresu astronomii, kartografii szkolnej, geologii, geomorfologii i klimatologii
- zna wybrane dziedziny geografii, w tym geografię społeczno-ekonomiczną, regionalna, fizyczną
- ma wiedzę z zakresu teledetekcji i hydrologii
- ma wiedzę z zakresu geografii Polski
- zna podstawy edukacji ekologicznej
- ma wiedzę z zakresu dydaktyki geografii i metodyki edukacji geograficznej
- ma wiedzę z zakresu wykorzystania technologii komputerowej i nowych mediów w nauczaniu geografii
- zna kompetencje kluczowe w nauczaniu geografii
- zna zasady tworzenia, realizowania i oceniania projektów edukacyjnych z zakresu geografii
w zakresie umiejętności
- potrafi przekazywać wiedzę z zakresu geografii i nauk z nią powiązanych
- potrafi przekazywać wiedzę z zakresu geografii Polski
- potrafi rozbudzać zainteresowanie ucznia zagadnieniami geograficznymi i wspierać uczniów z trudnościami w zakresie przyswajania wiedzy geograficznej
- potrafi prowadzić działania z zakresu edukacji ekologicznej
- potrafi prowadzić działania dydaktyczne z zakresu geografii zgodnie z podstawą programową i wymogami programu szkolnego
- potrafi wykorzystać technologie informacyjne i nowe media w prowadzeniu lekcji i zajęć z geografii
- potrafi wykorzystać w praktyce dydaktycznej kompetencje kluczowe w nauczaniu geografii
- potrafi przekazywać wiedzę z zakresu geografii w sposób skuteczny, jasny, dostosowany do możliwości i potrzeb uczniów na danym etapie edukacyjnym
- potrafi współpracować z nauczycielami innych przedmiotów, pedagogami, rodzicami i uczniami
w zakresie kompetencji społecznych
- jest świadom wartości wiedzy geograficznej w edukacji szkolnej i pozaszkolnej oraz odpowiedzialności spoczywającej na pedagogach rozwijających i promujących znajomość zagadnień z geografii wśród dzieci i młodzieży
- jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
- jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków
- jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
PODSTAWA PRAWNA:
Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 1, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).