Cele szczegółowe:
- wprowadzenie, ugruntowanie i wzbogacanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu historii literatury polskiej i powszechnej, gramatyki i kultury języka polskiego, stylistyki oraz analizy i interpretacji dzieła literackiego i tekstów kultury
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności związane z przekazywaniem wiedzy z zakresu historii literatury polskiej i powszechnej, gramatyki i kultury języka polskiego, stylistyki oraz analizy i interpretacji dzieła literackiego i tekstów kultury
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje służące wspieraniu rozwoju wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu nauczanego przedmiotu, wspieraniu rozwoju zainteresowań uczniów oraz ich gotowości do samodzielnego kontynuowania edukacji w przyszłości
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
w zakresie wiedzy
- zna historię literatury polskiej i wybrane elementy literatury powszechnej
- zna problematykę, motywy i konteksty literatury dla dzieci i młodzieży
- zna i rozumie zasady analizowania i interpretowania dzieł literackich na poszczególnych poziomach edukacji
- zna i rozumie zasady analizowania i interpretowania tekstów kultury w kontekście nauczania języka polskiego na poszczególnych poziomach edukacji
- ma wiedzę z zakresu gramatyki opisowej i kultury języka polskiego
- ma wiedzę z zakresu praktycznej stylistyki
- ma wiedzę o kulturze współczesnej
- zna i rozumie zasady dydaktyki języka polskiego i literatury polskiej w szkole podstawowej
- zna i rozumie zasady dydaktyki języka polskiego i literatury polskiej w szkole ponadpodstawowej
- zna zasady stosowania dramy na lekcjach języka polskiego
- zna i rozumie specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, z jakimi mogą się mierzyć uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych na lekcjach języka polskiego
- zna metody aktywizujące wykorzystywane na lekcjach języka polskiego
- ma wiedzę z zakresu wykorzystania technologii komputerowych w nauczaniu języka polskiego
- zna i rozumie zasady metodyki i dydaktyki języka polskiego i literatury polskiej w szkole podstawowej
- zna i rozumie znaczenie wiedzy polonistycznej dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych
w zakresie umiejętności
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu literatury polskiej i powszechnej i przekazać ją uczniom
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży i powszechnej i przekazać ją uczniom
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu analizy i interpretacji dzieła literackiego i powszechnej i przekazać ją uczniom. Potrafi samodzielnie analizować i intepretować dzieła literackie na poszczególnych poziomach edukacyjnych
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu literatury analizy i interpretacji tekstów kultury w kontekście języka polskiego i przekazać ją uczniom. Potrafi samodzielnie analizować i interpretować teksty kultury na poszczególnych poziomach edukacyjnych
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego i przekazać ją uczniom
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu kultury języka polskiego i przekazać ją uczniom
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu praktycznej stylistyki i przekazać ją uczniom
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu wiedzy o kulturze współczesnej i przekazać ją uczniom
- potrafi nauczać języka polskiego na poziomie szkoły podstawowej zgodnie z metodyką nauczania i zasadami dydaktyki
- potrafi nauczać języka polskiego na poziomie szkoły ponadpodstawowej zgodnie z metodyką nauczania i zasadami dydaktyki
- potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia z dramy na lekcjach języka polskiego
- potrafi wykorzystać metody aktywizujące w nauczaniu języka polskiego
- potrafi wykorzystać technologie komputerowe w nauczaniu języka polskiego
- potrafi prowadzić lekcje z języka polskiego dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych
- potrafi rozbudzać i wspierać zainteresowanie uczniów językiem polskim oraz udzielać pomocy dydaktycznej uczniom mającym trudności z językiem polskim
w zakresie kompetencji społecznych
- jest świadom wartości wiedzy polonistycznej w edukacji szkolnej i pozaszkolnej oraz odpowiedzialności spoczywającej na pedagogach rozwijających i promujących znajomość zagadnień z języka polskiego wśród dzieci i młodzieży
- jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
- jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków
- jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
PODSTAWA PRAWNA:
Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 1, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).