Cele szczegółowe:
- Pogłębienie i uzupełnienie wiedzy oraz rozwijanie umiejętności z zakresu działań opiekuńczo-wychowawczych, pracy z dziećmi i młodzieżą, pracy z rodziną, pracy pedagogicznej w placówkach oświaty i innych placówkach.
- Wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności, takie jak: komunikacja, mediacje, poradnictwo wychowawcze z metodyką zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, podstawy pracy socjalnej, animacja społeczno-kulturalna, które przygotują uczestników do budowania pozytywnych kontaktów z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami oraz umożliwią prawidłowe, skuteczne prowadzenie procesu opiekuńczo-wychowawczego.
- Wyposażenie uczestników w wiedzę i praktyczne umiejętności wychowawcze niezbędne do prowadzenia działań opiekuńczo-wychowawczych w placówkach oświaty, placówkach szkolno-wychowawczych, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku, a także w placówkach pomocy społecznej, ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych i organizacjach pozarządowych skupiających się na prowadzeniu działań z zakresu pomocy społecznej rodzinom.
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
w zakresie wiedzy
- ma wiedzę z zakresu pedagogiki opiekuńczej i wychowawczej
- zna etos zawodowy i zasady etyki pracy pedagoga
- zna wybrane problemy z zakresu pedagogiki opiekuńczej
- ma wiedzę z zakresu pedagogiki społecznej
- zna prawne podstawy opieki nad dzieckiem i rodziną
- ma wiedzę z zakresu pedagogiki rodziny
- zna zasady konstruowania programów profilaktyczno-wychowawczych oraz ich zastosowanie w pracy opiekuńczo-wychowawczej
- zna i rozumie zasady działania współczesnych systemów opiekuńczo-wychowawczych
- zna podstawy terapii pedagogicznej i jej rolę w działaniach opiekuńczo-wychowawczych
- zna i rozumie sposoby pracy z dzieckiem problemowym i z trudnościami wychowawczymi
- ma wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej wieku szkolnego
- zna techniki i narzędzia oraz rolę poradnictwa wychowawczego z metodyką zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
- zna metodykę pracy pedagoga szkolnego
- ma wiedzę z zakresu roli i sposobu prowadzenia warsztatów terapeutyczno-artystycznych (pedagogika zabawy, warsztaty plastyczne, warsztaty teatralne)
- zna zasady, techniki i narzędzia mediacji i negocjacji oraz rozumie ich rolę w opiece i wychowaniu
- zna elementy pracy socjalnej
- zna wybrane zagadnienia patologii społecznych, rozumie zjawisko patologii społecznych, ich przyczyny, skutki oraz zadania, jakie w związku ze zjawiskiem patologii społecznych musi podjąć pedagog w ramach pracy opiekuńczo-wychowawczej
- zna rolę, zasady prowadzenia, narzędzia i techniki animacji społeczno-kulturalnej
- zna zasady i praktyczne aspekty funkcjonowania poszczególnych placówek objętych działaniami pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz zadania, jakie stawiane są w tych placówkach przed pedagogiem
w zakresie umiejętności
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu pedagogiki opiekuńczej i wychowawczej w prowadzonych działaniach pedagogicznych
- potrafi przestrzegać zasad etyki i realizować etos pedagoga
- potrafi postrzegać zjawiska w kategoriach problemów pedagogiki opiekuńczej i dobierać odpowiednie do ich rozwiązania narzędzia
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu pedagogiki społecznej w prowadzonych działaniach pedagogicznych
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu prawnych podstaw opieki nad dzieckiem i rodziną w prowadzonych działaniach pedagogicznych
- potrafi przestrzegać prawa w podejmowanych przez siebie zadaniach. potrafi wykorzystać znajomość prawa do podejmowania właściwych decyzji w działalności pedagogicznej
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu pedagogiki rodziny w prowadzonych działaniach pedagogicznych
- potrafi konstruować programy profilaktyczno-wychowawcze zgodnie z potrzebami danej grupy odbiorców, wdrażać te programy w życie, dokonywać ich bieżącej analizy oraz końcowej ewaluacji
- potrafi stosować elementy terapii pedagogicznej w prowadzonych działaniach pedagogicznych
- potrafi prowadzić działania pedagogiczne z dzieckiem problemowym
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii wychowawczej wieku szkolnego w prowadzonych działaniach pedagogicznych
- potrafi rozpoznać wybrane mechanizmy i zjawiska psychologiczne u podopiecznych, przewidzieć te zjawiska oraz ich skutki, a także dobrać do nich odpowiednie narzędzia i techniki pedagogiczne w celu skutecznej pracy opiekuńczo-wychowawczej
- potrafi prowadzić działania z zakresu poradnictwa wychowawczego z metodyką zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
- potrafi pracować z dzieckiem z trudnościami wychowawczymi
- potrafi komunikować się z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi oraz z jednostkami i grupami społecznymi w sposób skuteczny, etyczny, konstruktywny. potrafi przekazywać informacje w sposób przystępny. Potrafi za pomocą komunikacji interpersonalnej budować pozytywną, życzliwą atmosferę i wspierać w ten sposób prowadzone działania pedagogiczne
- potrafi wykorzystywać w prowadzonych działaniach pedagogicznych narzędzia i techniki warsztatów terapeutyczno-artystycznych (pedagogika zabawy, warsztaty plastyczne, warsztaty teatralne)
- potrafi łączyć element zabawy i rozrywki z pracą pedagogiczną
- potrafi wykorzystywać w prowadzonych działaniach pedagogicznych elementy pracy socjalnej
- potrafi prowadzić negocjacje
- potrafi prowadzić mediacje
- potrafi wykorzystywać narzędzia i techniki mediacji oraz negocjacji w prowadzonych działaniach z zakresu opieki i wychowania
- potrafi rozpoznać zjawisko patologii społecznych, ich przyczyny i skutki. Potrafi planować i podejmować działania pedagogiczne na rzecz zapobiegania zjawiskom patologicznym lub na rzecz ich rozwiązywania. Potrafi uwzględnić w prowadzonych działaniach zjawiska patologiczne jako element stanowiący zagrożenie i wyzwanie
- potrafi prowadzić działania z zakresu animacji społeczno-kulturalnej oraz wykorzystać narzędzia i techniki animacji społeczno-kulturalnej w działaniach pedagogicznych
- potrafi planować, realizować i oceniać prowadzone działania opiekuńczo-wychowawcze w poszczególnych placówkach objętych działaniami pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Potrafi pracować z poszczególnymi grupami podopiecznych, dostosowywać do nich wykorzystywane narzędzia i techniki. potrafi współpracować z ekspertami z innych dziedzin mających znaczenie dla pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Potrafi wykorzystać w praktyce zawodowej zdobytą wiedzę
- potrafi analizować swoją wiedzę i umiejętności, dostrzegać potrzebę doskonalenia zawodowego oraz planować i realizować własny rozwój zawodowy
w zakresie kompetencji społecznych
- Jest świadom spoczywającej na nim odpowiedzialności związanej z podejmowanymi działaniami opiekuńczo-wychowawczymi, gotów do podejmowania nowych wyzwań, otwarty i wrażliwy na problemy podopiecznych oraz przygotowany do udzielania odpowiedniej pomocy z zakresu opieki i wychowania
- Jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
- Jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków, przestrzegania norm etycznych zawodu oraz regulujących go przepisów prawa
- Jest przygotowany do nieustannego weryfikowania, aktualizowania i pogłębiania swojej wiedzy oraz realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
PODSTAWA PRAWNA:
Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 1, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).