Cele szczegółowe:
- wprowadzenie, ugruntowanie i wzbogacanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu historii kultury i sztuki, filmu, psychopedagogiki twórczości, upowszechniania kultury i rozwijania aktywności twórczej u uczniów
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności związane z przekazywaniem wiedzy z zakresu historii kultury i sztuki, filmu, psychopedagogiki twórczości, upowszechniania kultury i rozwijania aktywności twórczej u uczniów
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje służące wspieraniu rozwoju wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu nauczanego przedmiotu, wspieraniu rozwoju zainteresowań uczniów oraz ich gotowości do samodzielnego kontynuowania edukacji w przyszłości
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
zakresie wiedzy
- zna historyczne, teoretyczne i praktyczne aspekty z zakresu plastyki jako dyscyplin. Rozumie ich znaczenie w przestrzeni szkolnej
- Zna podstawy estetyki i kompozycji
- Zna psychologiczne aspekty wychowywania do twórczości oraz rozwijania twórczej aktywności uczniów
- Zna zasady skutecznej komunikacji oraz właściwego diagnozowania osiągnięć ucznia z zakresu plastyki
- Zna i rozumie zasady metodyki nauczania plastyki na wybranych etapach edukacji
- Zna praktyczne sposoby prowadzenia zajęć z zakresu plastyki, planowania, realizowania i ewaluowania projektów edukacyjnych z tego zakresu
- Zna zasady bezpieczeństwa i ergonomii pracy
w zakresie umiejętności
- Potrafi przekazywać wiedzę z zakresu teorii, historii i praktycznych zasad plastyki
- Potrafi odnieść treści z przedmiotu plastyka do rzeczywistości szkolnej i codziennej ucznia
- Ma umiejętność rozbudzania i rozwijania twórczej aktywności uczniów
- Potrafi wykorzystać wiedzę psychologiczną podczas wychowywania do twórczości
- Umie się komunikować w sposób skuteczny, kulturalny i zrozumiały dla ucznia
- Potrafi diagnozować osiągnięcia ucznia z zakresu plastyki
- Potrafi wykorzystać w praktyce zasady metodyki w nauczaniu plastyki na wybranych poziomach edukacji
- Potrafi zaplanować, zrealizować i ocenić projekt edukacyjny z zakresu plastyki
Potrafi zastosować wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i ergonomii pracy w celu wykonywania swoich zadań zawodowych w sposób zgodny z przepisami i bezpieczny
w zakresie kompetencji społecznych
- jest uwrażliwiony na estetyczne i artystyczne aspekty dorobku kulturowego, który przekazuje uczniom, a także na walory estetyczne w codziennym życiu
- jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
- jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków
- jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
PODSTAWA PRAWNA:
Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 1, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).