Cele szczegółowe:
- wprowadzenie, ugruntowanie i wzbogacanie wiedzy dotyczącej wybranych zagadnień z zakresu historii kultury i postępu technicznego, zagadnień techniki, edukacji ekologicznej, żywienia człowieka i rozwijania aktywności twórczej u uczniów
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności związane z przekazywaniem wiedzy z zakresu historii kultury i postępu technicznego, zagadnień techniki, edukacji ekologicznej, żywienia człowieka i rozwijania aktywności twórczej u uczniów
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje służące wspieraniu rozwoju wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu nauczanego przedmiotu, wspieraniu rozwoju zainteresowań uczniów oraz ich gotowości do samodzielnego kontynuowania edukacji w przyszłości
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
w zakresie wiedzy
- zna historyczne, teoretyczne i praktyczne aspekty z zakresu techniki jako dyscyplin. rozumie ich znaczenie w przestrzeni szkolnej
- zna podstawy elektroniki, mechaniki, elektrotechniki i dokumentacji technicznej oraz nowych technologii w technice
- ma podstawową wiedzę z zakresu edukacji ekologicznej i żywienia człowieka
- zna psychologiczne aspekty wychowywania do twórczości oraz rozwijania twórczej aktywności uczniów
- zna zasady skutecznej komunikacji oraz właściwego diagnozowania osiągnięć ucznia z zakresu techniki
- zna i rozumie zasady metodyki nauczania techniki na wybranych etapach edukacji
- zna praktyczne sposoby prowadzenia zajęć z zakresu techniki, planowania, realizowania i ewaluowania projektów edukacyjnych z tego zakresu
- zna zasady bezpieczeństwa i ergonomii pracy
w zakresie umiejętności
- potrafi przekazywać wiedzę z zakresu teorii, historii i praktycznych zasad techniki
- potrafi odnieść treści z przedmiotu technika do rzeczywistości szkolnej i codziennej ucznia
- potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę z zakresu elektroniki, mechaniki, elektrotechniki i dokumentacji technicznej oraz nowych technologii podczas nauczania techniki
- potrafi przekazać wiedzę i prowadzić zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej
- potrafi przekazać wiedzę i prowadzić zajęcia z zakresu edukacji żywienia człowieka
- ma umiejętność rozbudzania i rozwijania twórczej aktywności uczniów
- umie się komunikować w sposób skuteczny, kulturalny i zrozumiały dla ucznia
- potrafi diagnozować osiągnięcia ucznia z zakresu techniki
- potrafi wykorzystać w praktyce zasady metodyki w nauczaniu techniki na wybranych poziomach edukacji
- potrafi zaplanować, zrealizować i ocenić projekt edukacyjny z zakresu techniki
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i ergonomii pracy w celu wykonywania swoich zadań zawodowych w sposób zgodny z przepisami i bezpieczny
w zakresie kompetencji społecznych
- jest uwrażliwiony na estetyczne i artystyczne aspekty dorobku kulturowego, który przekazuje uczniom, a także na walory estetyczne w codziennym życiu
- jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi
- jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków
- jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
PODSTAWA PRAWNA
Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 1, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).