Cele szczegółowe:
- uzupełnianie kwalifikacji nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – osiągnięcie przez uczestnika odpowiedniego poziomu językowego (B2);
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności związane z nauczaniem języka obcego dzieci i uczniów w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym
- wyposażenie uczestników w praktyczne umiejętności i kompetencje służące wspieraniu rozwoju wiedzy i umiejętności dzieci i uczniów z zakresu nauczanego przedmiotu, wspieraniu rozwoju zainteresowań dzieci i uczniów oraz ich gotowości do samodzielnego kontynuowania edukacji w przyszłości
Absolwent studiów podyplomowych po zrealizowaniu ww. przedmiotów osiągnie następujące efekty kształcenia:
zakresie wiedzy
- zna język obcy angielski na wymaganym poziomie
- ma wiedzę z zakresu glottodydaktyki
- zna elementy historii i kultury krajów anglojęzycznych
- ma wiedzę z zakresu przedmiotowo-językowego
- ma wiedzę z zakresu angielskiej literatury dla dzieci i storytellingu w edukacji językowej
- ma wiedzę dotyczącą tego, jak należy dostosować działania edukacyjne do potrzeb dzieci oraz jak wyrównywać szanse edukacyjne uczniów
- ma wiedzę z zakresu roli literatury, sztuki i przyrody w nauczaniu języka angielskiego
- zna podstawę programową w nauczaniu języka angielskiego na i etapie edukacji
- zna metodykę nauczania języka angielskiego
- zna sposoby kształtowania u dzieci umiejętności społecznych
- zna trudności w uczeniu się języka angielskiego i sposoby radzenia sobie z trudnościami uczniów
- rozumie rolę gier i zabaw, muzyki i tańca w nauczaniu języka angielskiego
- rozumie rolę techniki i plastyki w nauczaniu języka angielskiego
- rozumie rolę multimediów i komputerów w nauczaniu języka angielskiego
- zna zasady tworzenia programów z zakresu wczesnego nauczania języka angielskiego
w zakresie umiejętności
- potrafi biegle posługiwać się językiem angielskim zgodnie z osiągniętym poziomem znajomości tego języka
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu glottodydaktyki w procesie edukacji językowej
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii i kultury krajów anglojęzycznych w procesie edukacji i przekazać tę wiedzę dzieciom
- potrafi nauczać języka angielskiego od podstaw i samodzielnie planować kolejne etapy prowadzonych zajęć
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu angielskiej literatury dla dzieci i storytellingu w prowadzonych przez siebie działaniach edukacji językowej
- potrafi dostosować działania z zakresu edukacji językowej do możliwości i potrzeb dzieci
- potrafi podejmować działania w celu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci podczas nauki języka angielskiego
- potrafi wykorzystać literaturę i sztukę w procesie nauczania języka angielskiego
- potrafi wykorzystać przyrodę w procesie nauczania języka angielskiego
- potrafi wykorzystać zasady metodyki nauczania języka angielskiego w procesie edukacji językowej
- potrafi prowadzić zajęcia z edukacji językowej w sposób zgodny z wymogami podstawy programowej dotyczącej nauczania języka obcego (angielskiego / niemieckiego) na i etapie edukacji
- potrafi kształtować u dzieci umiejętności społeczne
- potrafi rozpoznać u dzieci trudności w uczeniu się języka angielskiego i zaplanować oraz wdrożyć działania na rzecz zapobiegania takim trudnościom lub radzeniu sobie z nimi
- potrafi wykorzystać elementy gier i zabaw oraz muzyki i tańca w procesie nauczania języka angielskiego
- potrafi wykorzystać elementy technik plastycznych w procesie nauczania języka obcego angielskiego
- potrafi wykorzystać elementy technik multimedialnych i komputerowych w procesie nauczania języka obcego angielskiego
- potrafi wykorzystać elementy działalności technicznej w procesie nauczania języka obcego angielskiego
- potrafi tworzyć programy z zakresu wczesnego nauczania języka angielskiego
w zakresie kompetencji społecznych
- jest gotów do podejmowania się zadań i obowiązków dydaktycznych oraz wychowawczych spoczywających na nauczycielu
- Jest przygotowany do pracy samodzielnej i w grupie, z dziećmi i dorosłymi
- Jest świadom konieczności etycznego zachowania wobec wychowanków
- Jest przygotowany do realizowania koncepcji uczenia się przez całe życie
- Jest uwrażliwiony na szczególne potrzeby wychowawcze i edukacyjne poszczególnych uczniów
- Jest świadom odpowiedzialności, jaka spoczywa na szkole jako instytucji inicjującej, wspierającej i aktywizującej zainteresowanie najmłodszych dzieci językiem obcym oraz własnego miejsca jako nauczyciela w tych działaniach, a także znaczenia, jakie we współczesnym świecie i współczesnym szkolnictwie ma nauczanie języka obcego na wczesnych etapach edukacji
PODSTAWA PRAWNA:
Program studiów podyplomowych opracowano zgodnie z wytycznymi zawartymi w Ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668), w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz.U. 2018, poz. 1861 z późn. zm.) oraz w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (załącznik nr 1, Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).