Informacje
3000 zł
cena za semestr*
3
Liczba semestrów
Studia podyplomowe kończą się realizacją i prezentacją projektu teatralno-ruchowego
- – 600 godzin zajęć
cena za semestr*
Liczba semestrów
Zasady rekrutacji
Rekrutacja trwa!
Rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami odbędą się w terminie ustalonym przez uczelnię po zebraniu grupy.
Liczba miejsc ograniczona: limit przyjęć wynosi 30 osób. Studia uruchomione zostaną przy liczbie Słuchaczy minimum 18 osób.
Wymagane dokumenty:
• karta zgłoszenia na studia podyplomowe;
• poświadczona przez uczelnię kopia dyplomu ukończenia studiów pierwszego lub drugiego stopnia;
• do wglądu dowód osobisty lub inny dokumentu potwierdzającego tożsamość kandydata na studia (w przypadku kandydatów na studia będących cudzoziemcami);
• 1 podpisana, aktualna fotografia zgodna z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych. Zdjęcie w wersji drukowanej kandydat składa razem z pozostałymi dokumentami;
• zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w studiach podyplomowych
ORGANIZACJA ZAJĘĆ:
W roku akademickim 2024/2025 podyplomowe studia będą realizowane w formie hybrydowej. Zajęcia odbywać się będą w zjazdach sobotnio-niedzielnych średnio dwa-trzy razy w miesiącu.
FORMA STUDIÓW:
Wykłady, warsztaty, ćwiczenia, kreatywna praca indywidualna.
Zapisz sięProgram studiów
MIĘDZYNARODOWE STUDIA PODYPLOMOWE Z ZAKRESU PEDAGOGIKI TEATRU INKLUZYWNEGO I TAŃCA INKLUZYWNEGO
INTERNATIONAL POSTGRADUATE STUDIES IN INCLUSIVE THEATRE AND DANCE PEDAGOGY
1. Edukacja przez teatr (wykład/ćwiczenia)
2. Kreatywna praca artystyczna z młodzieżą i osobami niepełnosprawnymi (wykład/ćwiczenia w języku polskim i angielskim)
3. Prawo autorskie (wykład)
4. Podstawy pedagogiki z elementami psychologii rozwoju dzieci i młodzieży (wykład)
5. Psychologiczne aspekty pracy z osobami niepełnosprawnymi (wykład)
6. Podstawy dydaktyki (wykład)
7. Emisja głosu z mową zawodową (ćwiczenia)
8. Wiedza o teatrze / Teatr postdramatyczny (wykład)
9. Wiedza o tańcu (wykład)
10. Analiza utworów muzycznych na potrzeby inkluzywnych
spektakli teatralno-tanecznych (wykład)
11. Programy i projekty inkluzywne w dziedzinie sztuki i edukacji (wykład
w języku polskim i angielskim)
12. Kreatywność w pracy z seniorami i osobami niepełnosprawnymi
(wykład w języku polskim i angielskim)
13. Przygotowanie koncepcji i zarządzanie inkluzywnymi projektami
artystycznymi (ćwiczenia)
14. Teatr i taniec inkluzywny w Polsce i Europie Zachodniej (wykład
w języku polskim i angielskim)
15. Choreografia inkluzywna (warsztat)
16. Taniec dla osób niepełnosprawnych / Taniec dla seniorow
(wykład/warsztat)
17. Teatr i taniec jako formy oddziaływania edukacyjnego
i terapeutycznego (wykład/ćwiczenia)
18. Podstawy reżyserii teatralnej (wykład/warsztat)
19. Projektowanie małych inkluzywnych form teatralnych (warsztat)
20. Ćwiczenia rozciągające dla osób niepełnosprawnych / Ćwiczenia
rozciagajace dla seniorow (ćwiczenia)
21. Terapeutyczne działania artystyczne / Choreoterapia (ćwiczenia)
22. Warsztat dramowo-teatralny z pedagogiką zabawy (warsztat)
23. Dydaktyka i metodyka nauczania tańca współczesnego (warsztat)
24. Improwizacje ruchowe (warsztat)
25. Zadania aktorskie (warsztat)
26. Rytmika (warsztat)
27. Reżyseria ruchu (warsztat)
28. Dydaktyka i metodyka nauczania tańca jazzowego (warsztat)
29. Mody taneczne (warsztat)
30. Pedagogika teatralna z elementami warsztatu kompetencji teatralnych
(wykład/warsztat)
31. Trening twórczości (ćwiczenia)
32. Projekt dyplomowy (ćwiczenia)
33. Praktyki zawodowe
Kadra dydaktyczna
Zajęcia są realizowane przez wysoko wykwalifikowaną kadrę specjalistów, naukowców i praktyków z Polski i Niemiec – nauczyciele akademiccy, pedagodzy teatralni, aktorzy, reżyserzy, tancerze i choreografowie, artterapeuci oraz specjaliści w zakresie organizacji międzynarodowych inkluzywnych projektów artystyczno-pedagogicznych. Prowadzenie wykładów i warsztatów w języku polskim i angielskim.
Pomysłodawca i kierownik studiów podyplomowych:
dr Alexandr Azarkevitch (Niemcy / Polska)
Wśród kadry wykładowców m.in.:
✔ dr Alexandr Azarkevitch (Niemcy / Polska)
Tancerz, choreograf, reżyser ruchu, teatrolog, menedżer kultury, nauczyciel akademicki w Niemczech i w Polsce. Twórca kierunku taniec na Wydziale Artystycznym Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, z którą był związany zawodowo w latach 2008–2021.
Kariera nauczyciela akademickiego dra Azarkevitcha w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi w latach 2008–2021 prowadziła przez wszystkie szczeble, aż do stanowiska profesora, pełnił także obowiązki dziekana kierunku taniec. Od roku akademickiego 2021/2022 jest nauczycielem akademickim na kierunku Studiengangs Tanz und Theater im Sozialen. Tanzpädagogik / Theaterpädagogik (B.A.) w HKS Ottersberg w Niemczech (University of Applied Sciences and Arts).
Jako choreograf i reżyser ruchu współpracuje z wieloma polskimi i zagranicznymi teatrami operowymi, muzycznymi, dramatycznymi, lalkowymi i teatrami tańca, m.in.: Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Nova w Bydgoszczy, Teatrem im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, Teatrem Nowym w Słupsku, Teatrem Lubuskim w Zielonej Górze, Teatrem Lalek „Arlekin” w Łodzi, Teatrem Lalek „Pleciuga” w Szczecinie, Państwowym Zespołem Ludowym Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego, Theater Chemnitz w Niemczech.
Jest autorem ruchu scenicznego i choreografii, m.in.: operetki klasycznej Cygańska miłość do muzyki Franciszka Lehára i broadwayowskiego musicalu Kiss me, Kate do muzyki Cole’a Portera w Teatrze Muzycznym w Poznaniu; opery Dydona i Eneasz do muzyki Henry’ego Purcella w Teatrze Wielkim w Łodzi; kultowego broadwayowskiego musicalu Cabaret do muzyki Johna Kandera w Nowym Teatrze im. Witkacego w Słupsku; spektaklu La Strada. Das Lied der Strasse w Theater Chemnitz w Niemczech; spektaklu muzycznego Kolory w Państwowym Zespole Ludowym Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego oraz spektaklu muzycznego Spiritus movens. Piosenki Jeremiego Przybory w Operze Nova w Bydgoszczy.
Jest pomysłodawcą, organizatorem i reżyserem ruchu w licznych międzynarodowych projektach artystycznych, w tym inkluzywnych, takich jak: międzynarodowy inkluzywny projekt „LOG-IN TANZ” w miejskiej galerii sztuki „Galerie Kulturhaus” w Berlinie oraz międzynarodowy inkluzywny performance taneczny Boléro do muzyki Maurice’a Ravela, którego premiera odbyła się w siedzibie Przedstawicielstwa Kraju Związkowego Hesja przy Radzie Federacji w Berlinie.
Był zapraszany do prowadzenia warsztatów tańca inkluzywnego według autorskiego programu „Ich + Du + Wir = Tanz” w ramach Inklusionstage w Poczdamie, w Niemczech oraz do współpracy jako juror i członek komitetu ekspertów festiwali oraz konkursów taneczno-choreograficznych, m.in. w Argentynie, Grecji, Polsce, Estonii, Ukrainie i we Włoszech. W latach 2002–2019 pełnił funkcję prezesa Międzynarodowego Stowarzyszenia Promocji Sztuki Choreograficznej im. Sergiusza Diagilewa w Łodzi. Był twórcą i dyrektorem organizowanego w latach 2002-2012 w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, a następnie w Teatrze Wielkim i Teatrze Muzycznym w Łodzi Międzynarodowego Konkursu Sztuki Choreograficznej im. Sergiusza Diagilewa. Zdobył wiele wyróżnień i odznaczeń, m.in.: Nagrodę Artystyczną Prezydenta Miasta Gdyni w dziedzinie tańca; Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” w dziedzinie tańca nadany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Srebrny Krzyż Zasługi za zasługi w działalności na rzecz rozwoju nauki; Srebrny Medal za Długoletnią Służbę za wzorowe, wyjątkowo sumienne wykonywanie obowiązków wynikających z pracy zawodowej.
Obecnie prowadzi zajęcia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z edukacji artystycznej oraz jest pomysłodawcą i koordynatorem Międzynarodowych studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki teatru inkluzywnego i tańca inkluzywnego w Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych w Szczecinie. Na stale mieszka w Niemczech.
✔ dr Barbara Popiel-Kobielska (Polska)
Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, menadżer kierunku pedagogika oraz Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia w Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych w Szczecinie. Pracowała jako nauczycielka języka polskiego, edukator dzieci i młodzieży, trener szybkiego czytania i technik pamięciowych, uczestniczyła w projektach z zakresu kultury, edukacji i bezpieczeństwa realizowanych na skalę krajową
i międzynarodową.
W latach 2012–2017 pracowała w Teatrze Lalek „Pleciuga” w Szczecinie jako sekretarz literacki, a także jako członek Biura festiwalowego KONTRAPUNKT – Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Szczecinie. Obecnie koordynuje warsztaty pedagogiczne dla dzieci w wieku 5–10 lat prowadzone w Teatrze Polskim w Szczecinie.
✔ dr Mateusz Wiszniewski (Polska)
Arteterapeuta, Zen Coach, instruktor ćwiczeń relaksacyjnych (joga, czi kung), hawajskiej pracy z ciałem Kinomana, improwizacji tańca i symboliki ciała oraz teatru improwizacji tańca (metoda niemieckiego tancerza, choreografa i psychologia Detlefa Kapperta). W swojej pracy inspiruje się metodą Anny Halprin-Life Art Process, Ruth Zaporah-Action Theater, Emilie Conrad-Continuum oraz pracą z systemem analizy ruchu, wywodzącego się z pracy Labana i Bartenieff – LBMS – Karen Strud, Agnieszka Sokołowska.
Prowadzi zajęcia relaksacyjne od 1994 roku i arteterapii od 1999 roku. Jest wykładowcą na podyplomowym studium arteterapii i choreoterapii, twórcą rocznego szkolenia rozwoju osobistego przez sztukę: Akademia Terapii Ekspresyjnych (XXIV ukończone edycje, ponad 240 absolwentów). Regularnie od siedmiu lat prowadzi zajęcia ćwiczeń relaksacyjnych z jogi, czi kung, choreo i muzykoterapii dla seniorów.
W 2006 roku na Uniwersytecie Łódzkim obronił doktorat z socjologii tańca poświęcony uzdrawiającym tańcom w różnych kulturach świata i terapii tańcem. Jest autorem książek: Uzdrawiający taniec, Taniec jako terapia, Zrelaksuj się i żyj twórczo, Potęga wizualizacji.
✔ Antonia Keinz (Niemcy)
Edukatorka kulturalna i koordynatorka wydarzeń kulturalno-społecznych i inkluzywnych. Od wielu lat projektuje i realizuje w całych Niemczech społeczno-kulturalne i inkluzywne projekty oraz wydarzenia dla produkcji filmowych, teatrów, agencji reklamowych, stowarzyszeń i fundacji.
Oprócz zarządzania wydarzeniami specjalizuje się w opracowywaniu koncepcji, strategii i finansowaniu projektów i przedsięwzięć, w tym inkluzywnych. Przez kilka lat zarządzała Kommunales Kontakttheater w Stuttgarcie, organizując liczne produkcje i warsztaty z zakresu integracji, tolerancji i demokracji.
Opracowywała projekty dla instytucji w sektorze kulturalnym i społecznym, w tym jedynej państwowej nagrody w Niemczech – Landesamateurtheaterpreis LAMATHEA w Badenii-Wirtembergii (nagroda za wybitne osiągnięcia teatrów niezależnych w kategoriach: teatr dramatyczny, teatr plenerowy, teatr dla dzieci i młodzieży, teatr społeczny i teatr lalkowy, przyznawana co dwa lata przez Ministerstwo Nauki, Badań i Sztuki Badenii-Wirtembergii (Ministerium für Wissenschaft, Forschung und Kunst Baden-Württemberg).
✔ Jörg Markowski (Niemcy)
Pedagog, literaturoznawca, nauczyciel akademicki, pomysłodawca i koordynator inkluzywnych projektów edukacyjno-kulturalnych. Zainicjował i zrealizował w Niemczech liczne projekty inkluzywne w dziedzinie sztuki, teatru, literatury i edukacji.
Jako dyrektor współzarządzający EbelingMarkowski GbR wspiera niemieckie władze lokalne w administracyjnym wdrażaniu Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych. Jest dyrektorem zarządzającym instytucji Haus der Diakonie gGmbH w Wehr-Öflingen, która od lat aktywnie promuje sztukę inkluzywną.
✔ mgr Justyna Zar (Polska)
Aktorka, reżyserka, absolwentka Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza. Współpracuje z teatrami w całej Polsce, ostatnio takimi jak: Opera Nova w Bydgoszczy, Teatr Muzyczny w Toruniu, Opera Wrocławska oraz Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku.
Jest także recenzentką polskich i zagranicznych tekstów dramatycznych dla Agencji Dramatu i Teatru (ADiT); autorką posłowia do antologii dramatów Petera Asmussena „Śmierć jest innym gatunkiem muzyki. Dramaty wybrane” (wyd. ADiT, 2015) oraz dwutomowej antologii dramatów duńskich „Kosmiczny lęk albo dzień, w którym Brad Pitt został paranoikiem” (ADiT, Warszawa, 2021); finalistką ogólnopolskich Warsztatów Mistrzowskich z Grzegorzem Jarzyną w TR Warszawa, warsztatów mistrzowskich z Janem Peszkiem, warsztatów Physiological Voice Training z dr Hubertem Noé. Rezydentka Odin Teatret, Dania oraz programu teatru fizycznego „Ukryty wojownik” w opracowaniu Roberta Niżnika. Oprócz wykształcenia teatralnego posiada też muzyczne i filozoficzne (Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università di Pisa).
Poza teatrem zajmuje się szeroko pojętym rozwojem osobistym (terapeutka w procesie certyfikacji), treningiem głosu, pracą z ciałem i oddechem. Jest pasjonatką języka włoskiego i kultury włoskiej.
mgr Marta Gosecka (Polska)
Polonistka, kulturoznawczyni, instruktorka teatralna, aktywistka miejska, pedagog teatru w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. Od kilkunastu lat prowadzi młodzieżowe grupy teatralne, które charakteryzują się otwartością i różnorodnością – w grupach tych pracowały lub pracują osoby z różnymi niepełnosprawnościami.
Ma za sobą kilka projektów miejskich, m.in.: „Projekt Stadion”, „Urodziny – akcja happeningowa”, „Moje małe arcydziełko” we współpracy z Galerią sztuki dla dzieci i młodzieży TWORZĘ SIĘ w Szczecinie. Od 2017 roku związana z programem Narodowego Centrum Kultury Bardzo Młoda Kultura w województwie zachodniopomorskim, a w latach 2019–2021 koordynatorka merytoryczna programu. Pomysłodawczyni Letniej Akademii Edukacji Kulturowej w Czaplinku i Dalej Razem – Programu Edukacji Kulturowej w województwie zachodniopomorskim.
We współpracy z organizacjami pozarządowymi współtworzy działania na rzecz pogłębienia wiedzy o prawach człowieka. Prowadzi warsztaty z oddania sprawczości dzieci i młodzieży w działaniach edukacyjno-kulturowych, a także warsztaty antydyskryminacyjne. Obecnie stale współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie i Fundacją Szkoła Liderów im. Zbigniewa Pełczyńskiego.
mgr Magdalena Bogusławska (Polska)
Pedagożka teatru, instruktorka teatralna, gerontopedagożka, instruktorka jogi śmiechu i trenerka sensoplastyki. Ukończyła studia pedagogiczne na kierunku praca socjalna, pedagogikę opiekuńczą i resocjalizacyjną na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Szczecińskiego oraz studia podyplomowe na kierunku gerontopedagogika na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie.
Uczestniczka zajęć Szkoły Pedagogów Teatru oraz projektu Partnerzy Teatroteki Szkolnej w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Uczestniczka kursów Archipelag Pokoleń oraz Projektowanie Starości Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę”. Prowadziła warsztaty teatralne dla dzieci w szkołach, przedszkolach, świetlicach środowiskowych oraz dla dorosłych (m.in. w Rymaniu i Kołobrzegu w ramach Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych).
W Teatrze Lalek „Pleciuga” w Szczecinie koordynuje i prowadzi zajęcia z edukacji artystycznej, warsztaty teatralne i plastyczne dla dzieci i młodzieży oraz przygotowuje zeszyty metodyczne „Kocham teatr”, przeznaczone do edukacji teatralnej w szkole.
Brała udział w projektach artystyczno-edukacyjnych realizowanych przez Teatr Lalek „Pleciuga” w Szczecinie, takich jak: Międzynarodowy Festiwal Teatralny KONTRAPUNKT, „Teatralny Ty-Dzień Dziecka”, „Lalkogranie”. Autorka i koordynatorka projektów „Lato w Teatrze”, „Belfer przed Kurtyną”, „Teatr Szeroko Otwarty”, „NAJbliżej natury”, „Olimpiada bliskości”. Trzy ostatnie projekty były realizowane w ramach dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu „Kultura Dostępna”.
mgr Ewelina Rożek-Jaworska (Polska/Niemcy)
Dyrygentka; ukończyła studia z zakresu dyrygentury symfoniczno-operowej oraz edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej – dyrygentury chóralnej, a także kursy i szkolenia związane z edukacją artystyczną dzieci. Podejmuje współpracę muzyczną z teatrami i operami polskimi i zagranicznymi.
Prowadzi chóry szczecińskich uczelni wyższych i chóry szkolne, uczy muzyki w szkołach polskich i niemieckich. W Collegium Balticum – Akademii Nauk Stosowanych w Szczecinie prowadzi zajęcia z muzyki oraz metodyki edukacji muzycznej na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna.
Zapisz sięŚwiadectwo
Warunkiem zaliczenia studiów podyplomowych jest uczestnictwo w zajęciach, uzyskanie zaliczenia zajęć, zdanie wszystkich egzaminów oraz zaliczenie praktyk zawodowych przewidzianych w planie studiów, a także uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu dyplomowego (publiczna prezentacja inkluzywnego projektu teatralno-tanecznego).
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Collegium Balticum – Akademię Nauk Stosowanych w Szczecinie w języku polskim, angielskim lub niemieckim.
Zapisz sięSylwetka absolwenta
Absolwenci Międzynarodowych studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki teatru inkluzywnego i tańca inkluzywnego nabędą niezbędne umiejętności i kompetencje umożliwiające pracę w polskich i zagranicznych placówkach zajmujących się teatrem i tańcem inkluzywnym.
Zapisz sięDokumenty do pobrania