- Rekrutacja 2025
- Oferta
- Szkolenia
- Uczelnia
- Strefa studenta
- Blog
- Kontakt
- REKRUTACJA
ONLINE
04/10/2024
Wsparcie specjalisty, który łączy wiedzę z psychologii i zarządzania, pomaga dostrzec obszary wymagające naprawy i wprowadzić skuteczne rozwiązania. To fascynująca dziedzina, idealna dla osób, które interesują się zarówno psychologią, jak i zarządzaniem, a jednocześnie pragną realnie wspierać firmy w podejmowaniu trafnych decyzji i rozwiązywaniu kluczowych wyzwań. W poniższym artykule poznasz odpowiedzi na takie pytania:
Choć psychologia biznesu wydaje się stosunkowo młodą dziedziną, to jej korzenie sięgają już czasów I wojny światowej. Wówczas narodziła się potrzeba szybkiej i efektywnej selekcji żołnierzy, co dało początek psychologii pracy i organizacji. Po II wojnie światowej psychologia pracy i organizacji dalej zyskała na znaczeniu, a jednym z kluczowych momentów w samej historii psychologii biznesu było przyznanie Nagrody Nobla Herbertowi Simonowi w 1978 roku. Jego prace badawcze dotyczące podejmowania decyzji w organizacjach, sprawiły, że psychologia biznesu stanowi dzisiaj niezwykle ważną dziedzinę. Nie bez znaczenia była kolejna Nagroda Nobla z dziedziny ekonomii, którą w 2002 roku otrzymał psycholog i ekonomista, Daniel Kahneman. Wyróżniono go za zastosowanie psychologii w analizie ekonomicznej, zwłaszcza w badaniu podejmowania decyzji w warunkach niepewności. Dzisiaj psychologia biznesu to dziedzina, która niezwykle dynamicznie się rozwija i zyskuje coraz większe znaczenie w zarządzaniu organizacjami na całym świecie.
Współcześni psycholodzy biznesu odgrywają kluczową rolę w wielu aspektach funkcjonowania organizacji. Przede wszystkim zajmują się optymalizacją zarządzania zespołami, pomagając menadżerom lepiej rozumieć i motywować swoich pracowników. Niezwykle ważnym aspektem jest również poprawa komunikacji wewnątrz organizacji, co bezpośrednio pomaga w budowaniu efektywnych i zgranych zespołów.
W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, firmy często muszą adaptować się do nowych realiów, przechodząc przez różnorodne transformacje – od restrukturyzacji, przez wprowadzanie nowych technologii, po zmiany w strategii działania. Psychologowie biznesu odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu tymi zmianami. Pomagają organizacjom przeprowadzić zmiany w sposób, który minimalizuje opór ze strony pracowników, a jednocześnie maksymalizuje ich zaangażowanie. Wspierają menedżerów w komunikowaniu i wdrażaniu zmian, dbając o to, by procesy przebiegały płynnie i z jak najmniejszymi zakłóceniami dla całej organizacji.
Każdy z nas ma inny charakter, motywacje i potrzeby – to, co działa na jednego pracownika, może być zupełnie nieskuteczne wobec drugiego. Psychologowie biznesu pomagają menedżerom lepiej zrozumieć te indywidualne różnice, aby móc efektywnie zarządzać różnorodnymi zespołami. Zamiast stosować niekoniecznie skuteczną „metodę kija i marchewki,” psychologowie biznesu wspierają liderów w tworzeniu spersonalizowanych strategii zarządzania, które uwzględniają unikalne cechy każdego pracownika i ich potencjał. Dzięki temu, menedżerowie mogą skuteczniej komunikować się z członkami zespołu, budować zaufanie i zwiększać ich zaangażowanie. Takie działanie może bezpośrednio przekładać się na wyższą produktywność całego zespołu i (finalnie) lepsze wyniki firmy. Psychologowie biznesu pomagają także rozwijać umiejętności przywódcze u liderów, co jest niezwykle ważne dla stworzenia zgranego i efektywnego zespołu.
Brak efektywnej komunikacji w zespole to wyzwanie, z którym boryka się wiele firm. Często zdarza się, że informacje giną w natłoku zadań, a pracownicy nie mają pełnej jasności co do swoich ról i oczekiwań. To prowadzi do wielu nieporozumień, spadku motywacji, a w efekcie do obniżenia efektywności całego zespołu. Psycholog biznesu dzięki wiedzy z zakresu psychologii i zarządzania, pomaga zidentyfikować wszelkie bariery komunikacyjne, które na pierwszy rzut oka mogą być trudne do zidentyfikowania. Psychologowie biznesu pomagają usprawnić komunikację w firmie, analizując to, jak dane informacje są przekazywane. Pomagają wdrażać konkretne rozwiązania, które eliminują bariery komunikacyjne i wspierają przepływ informacji w firmie.
W każdej firmie zdarzają się konflikty – to naturalna część życia zawodowego, wynikająca z różnorodnych osobowości, oczekiwań i presji, z jakimi mierzą się pracownicy. Jeśli jednak konflikty nie są odpowiednio zarządzane, mogą prowadzić do napięć, które negatywnie wpływają na atmosferę w pracy i obniżają efektywność zespołów. Psychologowie biznesu pomagają rozwiązywać te trudne sytuacje. Pracują bezpośrednio z zespołami i liderami, a także mogą prowadzić programy redukcji stresu, które pomagają pracownikom lepiej radzić sobie z presją i codziennymi wyzwaniami.
Choć wiele osób kojarzy słowo „psycholog” jedynie z rozwiązywaniem problemów, warto podkreślić, że współpraca z psychologiem biznesu nie oznacza, że dana firma ma problem. Psycholog biznesu wnosi do firmy cenną, zewnętrzną perspektywę, a współpraca z takim specjalistą to znak, że firma jest otwarta na ciągły rozwój. Współczesne firmy stoją przed wieloma wyzwaniami – rozwój pracy zdalnej, wpływ sztucznej inteligencji czy tworzenie się nowych specjalizacji. To wszystko wymaga ciągłej adaptacji. Psychologowie pomagają rozwijać się firmom w zmieniającym się otoczeniu. Ponadto, praca z psychologiem biznesu wspiera poszanowanie różnorodności, promuje inkluzywność i tworzy środowisko sprzyjające rozwojowi talentów. W świecie, gdzie innowacyjność i kreatywność są kluczowe, firmy potrafiące wykorzystać potencjał swoich pracowników zyskują istotną przewagę.
Psycholog biznesu to zawód, który oferuje niezwykle szerokie możliwości kariery. Psychologowie biznesu mogą pracować jako szkoleniowcy, a także pełnić rolę zewnętrznych konsultantów biznesowych. Często działają oni również jako coachowie, wspierając liderów i menedżerów w rozwijaniu ich kompetencji oraz pomagają im w osiąganiu wyznaczonych celów zawodowych. Niektórzy psychologowie biznesu decydują się również na pracę w działach HR, gdzie zajmują się rekrutacją, zarządzaniem talentami oraz budowaniem zaangażowania i skutecznej komunikacji w firmie.
W Collegium Balticum oferujemy studia licencjackie na kierunku Psychologia w Biznesie, to fascynujący kierunek studiów, który łączy nauki społeczne z zarządzaniem. Studenci uczą się, jak zastosować psychologię, aby poprawić działalność firm i zrozumieć zachowania konsumentów.
Więcej o kierunku: https://www.cb.szczecin.pl/kierunek-studiow/psychologia-w-biznesie/
Zapisz się już dziś: https://www.cb.szczecin.pl/zapisz-sie-na-studia/