Pierwsze w historii ogromne korporacje wyglądały inaczej, niż dzisiaj. W XIX wieku prawa pracownika prawie w ogóle nie były przestrzegane, a właściciele firm zwracali uwagę jedynie na zyski. Obecnie, wiele lat po rewolucji przemysłowej, wiemy już, że bogate organizacje mają ogromny wpływ na sytuację społeczną oraz stan środowiska. I wiemy także, że powinny brać odpowiedzialność za swoje decyzje!
Co to jest Corporate Social Responsibility?
CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, została wystandaryzowana na poziomie międzynarodowym w normie ISO 26000 w 2010 roku. W dokumencie tym stwierdza się, że organizacje są odpowiedzialne za skutki swoich działań, a zatem powinny przyczyniać się do zrównoważonego rozwoju i spełniać obowiązujące normy prawne. W szczególności dotyczy to praw człowieka i pracownika, ochrony środowiska, sprawiedliwych praktyk rynkowych oraz zaangażowania społecznego.
Warto zaznaczyć, że CSR to nie działalność PR-owa, ale strategia inwestycyjna. W jej myśl troska o ludzi oraz środowisko przyczynia się do lepszej sytuacji przedsiębiorstwa, a w efekcie – zwiększa jego zyski.
Społeczna odpowiedzialność biznesu w praktyce
Przykładów CSR można znaleźć wiele, szczególnie w trakcie dużych kryzysów, takich jak pandemia COVID-19 i wojna w Ukrainie.
W roku 2020 wiele firm wspierało finansowo służbę zdrowia lub organizowało darmowe posiłki dla medyków. Inne przedsiębiorstwa pomagały wtedy osobom starszym i potrzebującym. Zdecydowanie najgorętszym pomysłem w tamtym czasie wykazała się wytwórnia muzyczna SBM Label, która zorganizowała Hot16Challenge, a za pieniądze zebrane od uczestników – 3,7 mln zł – zakupiono 7 karetek pogotowia, setki tysięcy par rękawiczek, maseczek ochronnych i kombinezonów.
Z kolei w 2022 roku mieszkańcy Ukrainy mogli liczyć na duże wsparcie ze strony polskich i międzynarodowych organizacji. 10 mln zł trafiło na rzecz uchodźców od Biedronki, darmowe połączenia do Ukrainy zorganizowała sieć T-Mobile, a bezpłatną opiekę medyczną sfinansowało PZU Zdrowie.
Psychologia w biznesie
Jednak społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko reagowanie na kryzysy. To również przekazywanie pieniędzy na cele charytatywne, wprowadzanie ekologicznych rozwiązań oraz dbanie o dobrostan i rozwój swoich pracowników. Takie działania przyczyniają się do kreowania pozytywnego wizerunku firmy oraz wzmacniania lojalności klientów i osób zatrudnionych.
Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na ten temat lub interesuje Cię kwestia różnych strategii w organizacji, to studia psychologia w biznesie są właśnie dla Ciebie. Nie czekaj i aplikuj już dziś!