07/02/2025

Szukasz inspiracji na angażujące zajęcia z uczniami? Chcesz, aby Twoje spotkania nie tylko edukowały, ale też realnie wspierały młodzież w ich rozwoju? A może zależy Ci na stworzeniu przestrzeni, w której uczniowie poczują się swobodnie i chętnie zaangażują w rozmowę?

Współczesna rola pedagoga to coś więcej niż tylko rozwiązywanie problemów wychowawczych. To towarzyszenie uczniom w ich emocjonalnym i społecznym rozwoju, pomoc w budowaniu ich przyszłości oraz dbanie o ich dobrostan psychiczny. Aby zajęcia z pedagogiem były skuteczne, muszą być ciekawe, interaktywne i dostosowane do realnych potrzeb młodzieży. Dlatego też, przygotowaliśmy trzy ciekawe pomysły na zajęcia do wdrożenia od zaraz, które nie tylko wzbogacą Twój warsztat pracy, ale również pomogą uczniom lepiej radzić sobie z wyzwaniami współczesnego świata. Sprawdź nasze propozycje i zobacz, które najlepiej sprawdzą się w Twojej pracy z uczniami!

W dobie rosnącego stresu i presji, z jakimi mierzą się młodzi ludzie, rozwijanie inteligencji emocjonalnej staje się kluczowe dla ich dobrostanu psychicznego. Warsztaty „Poznaj siebie” to kompleksowy program składający się z trzech 45-minutowych modułów, które prowadzą uczniów przez proces poznawania i rozumienia własnych emocji.

Moduł 1: Odkrywanie i nazywanie emocji

Na początku uczniowie mogą podchodzić do tematu sceptycznie – młodzież często niechętnie mówi o swoich uczuciach, bo nie jest do tego przyzwyczajona lub obawia się oceny rówieśników. Dlatego kluczowe jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni, w której nikt nie jest zmuszany do dzielenia się swoimi emocjami, ale każdy ma do tego okazję. 

Tip dla Ciebie: Dobrym sposobem na przełamanie bariery jest zabawa w skojarzenia – np. uczniowie losują kartę z emocją i opisują sytuację, w której ktoś mógłby ją odczuwać. Pomaga to stopniowo oswajać się z tematem bez konieczności mówienia o sobie. Praca z lustrem i analiza mimiki to kolejny sposób, który pozwala młodzieży zauważyć, jak różnorodnie mogą wyrażać emocje.

Moduł 2: Zarządzanie emocjami – techniki relaksacyjne

W tej części uczniowie uczą się, jak rozpoznawać i kontrolować swoje emocje w trudnych sytuacjach. Bardzo skuteczną metodą jest ćwiczenie „fala oddechu”, w którym uczestnicy śledzą swój oddech i zauważają, jak zmienia się ich stan emocjonalny.

Tip dla Ciebie: Warto dać uczniom wybór – nie każdy będzie czuł się komfortowo, zamykając oczy i oddychając głęboko w grupie. Można zaproponować, aby znaleźli własne sposoby na uspokojenie i podzielili się nimi anonimowo, np. na karteczkach. To sprawia, że techniki stają się bardziej „ich własne”, a nie narzucone z góry.

Moduł 3: Budowanie relacji

W ostatnim etapie warsztatów uczniowie ćwiczą umiejętność aktywnego słuchania oraz uczą się, jak rozumieć emocje innych. Tutaj dobrze sprawdza się ćwiczenie „Zmiana perspektywy” – uczestnicy otrzymują krótkie scenariusze trudnych sytuacji i próbują je przeanalizować, wcielając się w różne osoby (np. ucznia, nauczyciela, rodzica). Warto zaznaczyć, że nie wszyscy uczniowie otworzą się od razu – kluczem jest konsekwentne budowanie atmosfery wzajemnego szacunku i brak oceniania odpowiedzi. Nawet Ci, którzy początkowo są wycofani, często zaczynają się angażować, gdy widzą, że inni to robią.

Świadome planowanie przyszłości to jedno z największych wyzwań stojących przed młodymi ludźmi. Program „Kreator przyszłości” pomoże uczniom w odkrywaniu własnego potencjału i planowaniu ścieżki zawodowej w sposób praktyczny i angażujący. Pierwszym krokiem jest dokładne poznanie własnych predyspozycji i talentów. Uczniowie przechodzą przez proces samopoznania, analizując swoje mocne strony i obszary wymagające rozwoju. Tworzą własne portfolio osiągnięć, które pomaga im dostrzec ich dotychczasowy rozwój i potencjał. Kolejnym etapem jest praktyczne poznawanie różnych ścieżek zawodowych. Program zakłada organizację spotkań z przedstawicielami różnych profesji oraz wizyty studyjne w firmach i instytucjach. To praktyczne podejście pozwala uczniom zobaczyć rzeczywiste środowisko pracy i lepiej zrozumieć specyfikę różnych zawodów. Innowacyjnym elementem programu jest wykorzystanie technologii wirtualnej rzeczywistości do symulacji różnych środowisk pracy. Uczniowie mogą też korzystać z mentoringu rówieśniczego i współpracować z lokalnymi przedsiębiorcami przy realizacji praktycznych projektów.

Niewielu młodych ludzi zastanawia się na tym, w jaki sposób mogą świadomie wpływać na swoje przyzwyczajenia, eliminować te niekorzystne i rozwijać dobre nawyki, które pomogą im lepiej zarządzać czasem i energią. Warsztaty „Jak działam?” to interaktywne zajęcia, które pomagają uczniom zrozumieć mechanizm działania nawyków i dają im narzędzia do wprowadzania pozytywnych zmian w swoim życiu. Celem warsztatów jest uświadomienie uczniom, jak ich codzienne przyzwyczajenia wpływają na funkcjonowanie oraz nauczenie ich skutecznych metod kształtowania nowych, korzystnych schematów działania.

Moduł 1: Jak wygląda działanie na autopilocie?

W pierwszej części warsztatów uczniowie poznają mechanizm nawyków. Pedagog rozpoczyna dyskusję od pytania: „Jakie czynności wykonujecie codziennie, nie zastanawiając się nad nimi?” Zadaniem uczniów jest podanie przykładów czynności, które są zapisywane na przez pedagoga na tablicy (np. mycie zębów, sprawdzanie telefonu po przebudzeniu, jedzenie w określonych porach, wieczorne oglądanie Netflixa czy TikToka).

Niezwykle ważne jest  wyjaśnienie koncepcji pętli nawyku:

  • Bodziec – coś, co wywołuje działanie (np. dźwięk powiadomienia).
  • Nawyk – automatyczna reakcja (np. sięgnięcie po telefon).
  • Nagroda – uczucie satysfakcji (np. chwilowe rozładowanie nudy).

Moduł 2: Jak wygląda moja rutyna dnia?

Uczniowie analizują swój dzień, zapisując:

  • Pięć czynności, które wykonują codziennie automatycznie.
  • Czy te nawyki są dla nich korzystne, czy raczej niepotrzebne? 

Każdy uczeń wybiera jeden nawyk hamujący, który chciałby zmienić, a następnie dzieli się swoją obserwacją małej grupie. Pedagog podkreśla, że zmiana nawyku nie wymaga siły woli, ale dobrej strategii działania, a następnie omawia konkretne przykłady, które mogą zainspirować uczniów do działania.

Kluczem do sukcesu w realizacji przedstawionych programów jest dobre przygotowanie i elastyczne podejście. Pedagog powinien dokładnie planować każdą sesję, ale jednocześnie być gotowym na modyfikacje wynikające z potrzeb grupy. Ważne jest też stworzenie bezpiecznej i przyjaznej atmosfery, w której uczniowie będą czuli się swobodnie i będą chętnie się angażować. Wprowadzenie takich programów przynosi korzyści nie tylko uczniom, ale całej społeczności szkolnej. Uczniowie rozwijają kompetencje emocjonalne i społeczne, lepiej radzą sobie z wyzwaniami i są lepiej przygotowani do przyszłości. Szkoła zyskuje bogatszą ofertę edukacyjną i skuteczne narzędzia profilaktyki problemów wychowawczych. Warto pamiętać, że przedstawione propozycje można i należy dostosowywać do specyfiki konkretnej placówki i potrzeb jej uczniów. Regularna ewaluacja i modyfikacja zajęć na podstawie informacji zwrotnej od uczniów, pozwala na ciągłe doskonalenie programu. 

Nie można zapominać o znaczeniu współpracy z rodzicami w procesie realizacji programów wsparcia pedagogicznego. Rodzice są naturalnymi sojusznikami w procesie wspierania rozwoju młodzieży, dlatego warto angażować ich w realizowane projekty. Można organizować cykliczne spotkania informacyjne, podczas których rodzice poznają założenia programów i uczą się, jak wspierać swoje dzieci w domu.

Zobacz również