- Rekrutacja 2025
- Oferta
- Szkolenia
- Uczelnia
- Strefa studenta
- Blog
- Kontakt
- REKRUTACJA ONLINE
21/10/2024
Na szczęście edukacja matematyczna w przedszkolu przekracza stereotypowe podejście do nauczania matematyki, otwierając przed przyszłymi uczniami szereg możliwości rozwojowych w przystępnej i atrakcyjnej dla nich formie.
Coraz więcej badań i praktyk pokazuje, że okres przedszkolny jest idealnym momentem do tego, aby rozpocząć swoją przygodę z matematyką. To właśnie w tym okresie dziecko najintensywniej się rozwija, nabywa nowe umiejętności, rozwija zdolność do abstrakcyjnego myślenia oraz zdolności analityczne. Dlatego też, wczesne wprowadzenie matematyki w życie przedszkolaka nie tylko sprzyja rozwojowi logicznego myślenia i zdolności analitycznych, ale buduje solidną podstawę dla jego przyszłych osiągnięć edukacyjnych i przygotowuje do dalszej edukacji. Badania przeprowadzone przez prof. Edytę Gruszczyk-Kolczyńską, pedagożki i badaczki w dziedzinie edukacji matematycznej, wykazały, że aż 75% sześciolatków wykazuje zadatki do uzdolnień matematycznych. Jednak jak się okazuje już po zaledwie trzech latach nauki szkolnej ponad połowa z nich przestaje je wykazywać. Badania te pokazują ogromne potrzeby zmiany podejścia do nauki matematyki na wczesnych etapach kształcenia. Pedagodzy podkreślają rolę stosowania metod aktywizujących, do jakich należą gry i zabawy edukacyjne, które (co ważne) bazują na realnych problemach. Niezwykle istotne jest również to, aby nauczyciele mieli odpowiednie przygotowanie i narzędzia do prowadzenia takiej edukacji, a system szkolny stwarzał odpowiednie warunki sprzyjające właśnie takim metodom nauczania.
Matematyka w przedszkolu podana w atrakcyjnej, dostosowanej do wieku formie – poprzez zabawę, gry, puzzle i eksperymenty edukacyjne, może dla przedszkolaka stać się fascynującą przygodą i niezwykłą zabawą. Zabawą, która rozbudza jego ciekawość i wprowadzi go w świata ładu i porządku.
Jak zatem odczarować wymagającą i zdystansowaną królową nauk w przyjazną księżniczkę, która zaprasza najmłodszych w wspólnej zabawy? Zabawa to słowo klucz! Dzieci naturalnie eksplorują świat poprzez zabawę, a matematyka, podana w formie gier, łamigłówek i różnorodnych aktywności ruchowych jest właśnie dostosowana do ich wieku i potrzeb rozwojowych.
Edukacja matematyczna w przedszkolu jest rodzajem pomostu między naturalną ciekawością świata a formalną edukacją w szkole. Aby jednak była ona dla dziecka ciekawa, powinna być dostosowana do wieku przedszkolaka, a także jego indywidualnego tempa rozwoju. Jakie zatem wprowadzać w świat matematyki dzieci w konkretnych grupach wiekowych?
Pedagodzy i psycholodzy uważają, że już w wieku 3 lat warto wprowadzić jest podstawy matematyki. To właśnie w tym wieku dziecko zaczyna rozróżniać znaki i pismo. Na tym etapie rozwoju dziecka powinniśmy skupiać się zatem na podstawach, czyli kształtach, kolorach, a także liczeniu do trzech.W wieku 3 lat rekomendowane są gry polegające na dopasowywaniu kształtów, kolorowych bloczków, prostych puzzli, a także różnorodne zabawy z wykorzystaniem piosenek i rymowanek, które mogą dziecko wprowadzić do świata cyfr.
To właśnie w tym wieku dzieci zaczynają rozumieć pojęcie ilości. Dzieci w wieku 4 lat powinny zatem rozwijać tę umiejętność. Rekomendowane są gry polegające na odliczaniu zabawek i przedmiotów codziennego użytku czy sortowanie i układanie przedmiotów według długości, wielkości i ilości. Czterolatek dobrze odlicza na palcach jednej ręki, zwykle nie ma jeszcze rozwiniętej umiejętności sumowania.
To wiek, w którym dzieci zaczynają eksplorować bardziej skomplikowane pojęcia, do jakich należy niewątpliwie wczesne dodawanie i odejmowanie. Do pierwszych, prostych działań matematycznych warto zastosować konkretne przedmioty – kredki, zabawki, klocki, aby pomóc dziecku zrozumieć konkretne działania. Dobrze sprawdzają się również wszelkie zabawy ruchowe z wykorzystaniem dźwięku i odliczania.
Dziecko w wieku 6 lat jest w momencie przejściowym i intensywnie przygotowuje się do zostania uczniem lub uczennicą. Dzieci przed pójściem do szkoły są w stanie opanować wiele zadań matematycznych. Dzieci potrafią rozpoznawać godzinę na zegarze, a także wykonywać proste działania matematyczne w pamięci. Nie warto jednak uczyć dziecka matematyki w sposób szkolny. Nauka poprzez rytm i ruch, czyli przykładowo głośne odliczanie podczas wykonywania określonej liczby skoków, klaskanie w rytm liczenia, czy śpiewanie piosenek matematycznych, nie tylko znacznie ułatwia zapamiętywanie, ale także sprawia, że matematyka staje się angażującą i interaktywną zabawą.
Warto już od najmłodszych lat uczyć dzieci tego, że matematyka jest obecna niemalże w każdym aspekcie ich codziennego życia, od liczenia schodów, przez kroki podczas chodzenia, aż po tworzenie zbiorów liczbowych maskotek. Kluczem do harmonijnego rozwoju dziecka jest zatem uczenie się przez doświadczenia, które promuje założenie, że najlepiej uczymy się wtedy, kiedy jesteśmy aktywnie zaangażowani w proces. W końcu metoda ta dotyczy nie tylko dzieci, ale również dorosłych.
Warto zatem na samym końcu mocno podkreślić to, że edukacja matematyczna w przedszkolu to nie tylko zajęcia z cyframi i prostymi działaniami. To przede wszystkim rozwijanie myślenia dziecka, jego kreatywności i stałe zachęcanie do aktywności. dukty, aby osiągnąć maksymalne korzyści zdrowotne
Więcej o kierunku podyplomowym – Matematyka dla nauczycieli: https://www.cb.szczecin.pl/tryb-studiow/studia-podyplomowe/studia-nauczycielskie/matematyka-dla-nauczycieli/
Zapisz się już dziś: https://www.cb.szczecin.pl/zapisz-sie-na-studia/